Vergelijking oplossen
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 112
Vergelijking oplossen
Het is zo'n simpele formule maar op de een of andere manier kom ik er gewoon niet uit!
x(15-2x)^2 = 100
wat ik heb gedaan is de haakjes wegwerken, dus 15-2x in het kwadraat gedaan.
Dan krijg je dit:
x(4x^2-60x+255)=100
Wat ik dan doe is:
x=100; of 4x^2-60x+255=100
100 naar de andere kant brengen, en dan met de abc-formule oplossen.
Ik kreeg er dan 2,5 en 12,5 uit, maar wanneer je dit in de bovenste formule invult krijg je geen 100 als antwoord.
Weet iemand hoe je deze formule exact op kunt lossen?
x(15-2x)^2 = 100
wat ik heb gedaan is de haakjes wegwerken, dus 15-2x in het kwadraat gedaan.
Dan krijg je dit:
x(4x^2-60x+255)=100
Wat ik dan doe is:
x=100; of 4x^2-60x+255=100
100 naar de andere kant brengen, en dan met de abc-formule oplossen.
Ik kreeg er dan 2,5 en 12,5 uit, maar wanneer je dit in de bovenste formule invult krijg je geen 100 als antwoord.
Weet iemand hoe je deze formule exact op kunt lossen?
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vergelijking oplossen
Als a*b=10, hoeveel opl zijn er dan voor a en b?
Als a*b=0, hoeveel opl zijn er nu?
Dus wat moet je eerst doen?
Als a*b=0, hoeveel opl zijn er nu?
Dus wat moet je eerst doen?
-
- Berichten: 112
Re: Vergelijking oplossen
ja de 100 naar de andere kant brengen?
Dat heb ik gedaan toch?
Dat heb ik gedaan toch?
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vergelijking oplossen
Wat is de opgave eigenlijk:
(x(15-2x))²=100 of x(15-2x)²=100 (er staat niet hetzelfde!)
(x(15-2x))²=100 of x(15-2x)²=100 (er staat niet hetzelfde!)
-
- Berichten: 112
Re: Vergelijking oplossen
Safe schreef:Wat is de opgave eigenlijk:
(x(15-2x))²=100 of x(15-2x)²=100 (er staat niet hetzelfde!)
De opgave is:
x(15-2x)²=100
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vergelijking oplossen
Ik hoop dat je hebt ingezien dat je een verkeerde methode toepast.
Het komt er op neer dat je zegt a*b=10 dan is a=2 en b=5, hoewel dat waar is, is dat maar één van de (oneindig) vele mogelijkheden.
stel a==x-2 en b=x+5, dus (x-2)(x+5)=10 dan zou x-2=2 <=> x=4, dan krijg je 2*9 of x+5=5 <=> x=0, dan krijg je -2*5. Dit gaat dus helemaal niet goed.
Terwijl a*b=0 <=> a=0 en/of b=0 andere mogelijkheden zijn er niet.
Nu jouw opgave: de verg is van de derde graad en heeft geen eenvoudige opl.
Waar komt de opgave vandaan?
Het komt er op neer dat je zegt a*b=10 dan is a=2 en b=5, hoewel dat waar is, is dat maar één van de (oneindig) vele mogelijkheden.
stel a==x-2 en b=x+5, dus (x-2)(x+5)=10 dan zou x-2=2 <=> x=4, dan krijg je 2*9 of x+5=5 <=> x=0, dan krijg je -2*5. Dit gaat dus helemaal niet goed.
Terwijl a*b=0 <=> a=0 en/of b=0 andere mogelijkheden zijn er niet.
Nu jouw opgave: de verg is van de derde graad en heeft geen eenvoudige opl.
Waar komt de opgave vandaan?
-
- Berichten: 112
Re: Vergelijking oplossen
uit een oefenexamen voor wiskunde B uit 2008 ofzo.
Er staat niet bij dat het exact berekend moet worden, alleen in de uitwerkingen staat dat je 1 punt aftrek krijgt als je niet laat zien hoe je de vergelijking oplost.
Er staat niet bij dat het exact berekend moet worden, alleen in de uitwerkingen staat dat je 1 punt aftrek krijgt als je niet laat zien hoe je de vergelijking oplost.
-
- Berichten: 55
Re: Vergelijking oplossen
Het gaat mis doordat je niet eerst 1 kant gelijkstelt aan 0.
Waarom werkt ontbinden in factoren dan wel als je eerst 1 kant gelijk stelt aan 0 ? Bekijk bijvoorbeeld :
Dus schuif eerst alles naar de linkerkant toe, zodat aan de rechterkant alleen nog maar 0 staat, en dan kan je proberen de vergelijking op te lossen.
Let op, dit is een 3e graads-vergelijking, en die zijn lang niet altijd (makkelijk) op te lossen (tenzij je al 1 antwoord gelijk ziet/weet). Anders kun je een benadering geven van de oplossing(en) d.m.v. een computerprogramma of de Grafische Rekenmachine.
Overigens let op :
\(x \cdot (15-2x)^2=100\)
Als je stelt dat x = 100 , dan kan dat alleen als ook geldt dat : \((15-2x)^2 = 1\)
Maar als je inderdaad x=100 invult : \((15-2 \cdot 100)^2 = (-185)^2 \neq 1\)
Oftewel, bij het ontbinden in factoren heb je telkens te maken met voorwaarden die gelden voor de overige factoren.Waarom werkt ontbinden in factoren dan wel als je eerst 1 kant gelijk stelt aan 0 ? Bekijk bijvoorbeeld :
\(x \cdot (x-a) \cdot (x-b) = 0\)
Als je nu stelt dat x=0, dan mogen de andere termen (x-a)(x-b) alle mogelijke waarden aannemen, aangezien geldt dat als je iets met 0 vermenigvuldigt, je antwoord ook gewoon 0 is.Dus schuif eerst alles naar de linkerkant toe, zodat aan de rechterkant alleen nog maar 0 staat, en dan kan je proberen de vergelijking op te lossen.
Let op, dit is een 3e graads-vergelijking, en die zijn lang niet altijd (makkelijk) op te lossen (tenzij je al 1 antwoord gelijk ziet/weet). Anders kun je een benadering geven van de oplossing(en) d.m.v. een computerprogramma of de Grafische Rekenmachine.
Overigens let op :
\(15^2 \neq 255\)
edit : Safe heeft het al uitgelegd- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vergelijking oplossen
dan denk ik dat er toch x²(15-2x)²=100 staat.
Probeer de opgave te achterhalen.
Probeer de opgave te achterhalen.
-
- Berichten: 112
Re: Vergelijking oplossen
Nee ik weet zeker dat het x(15-2x)²=100 was!Safe schreef:dan denk ik dat er toch x²(15-2x)²=100 staat.
Probeer de opgave te achterhalen.
Maar aangezien er zo'n moeilijke vergelijking uit komt wanneer je alles naar links haalt zal hij waarschijnlijk gewoon met de grafische rekenmachine uitgerekend moeten worden, aangezien je op het examen niet zulke moeilijke vergelijkingen hoeft op te lossen.
Maar in ieder geval bedankt!
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vergelijking oplossen
Ok, je kan de opgave niet achterhalen en je weet de bijbehorende vragen wel of niet ...
Probeer eens de verg: x²(15-2x)²=100 op te lossen.
Probeer eens de verg: x²(15-2x)²=100 op te lossen.