Bepalen samenstelling mengsel m.b.v. ph-sprongen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Bepalen samenstelling mengsel m.b.v. ph-sprongen

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de vele informatie op dit forum, het heeft me al vaak verder kunnen helpen!

Dit keer heb ik een vraag waar ik niet direct een antwoord op kan vinden in bestaande topics. Dit topic me al een beetje een idee gegeven van hoe het ongeveer moet, maar het lukt toch niet echt.

Er is een titratie uitgevoerd met zoutzuur (HCl, 0,1M) van een mengsel dat bestaat uit kristalsoda (Na2CO3) en natriumhydroxide (NaOH). Dit is gedaan met behulp van een Contiburet en metingen via het programma Coach 6.

De pH sprongen zijn gevonden via de tweede afgeleide:
  • 2,10 mL
  • 5,40 mL
  • 8,72 mL
De opdracht is: Bepaal de samenstelling van het mengsel, geef de antwoorden in gr/L.

Dus ik moet uitvinden hoeveel gram Na2CO3, en hoeveel gram NaOH er per liter in het mengsel zit.

Als ik het eerder genoemde topic bekijk dan moet ik eerst weten welke reacties er plaatsvinden, en daar loop ik al op vast.

Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bepalen samenstelling mengsel m.b.v. ph-sprongen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Bepalen samenstelling mengsel m.b.v. ph-sprongen

Dit topic me al een beetje een idee gegeven van hoe het ongeveer moet, maar het lukt toch niet echt.
Link werkte niet, en kan op de een of andere manier niet meer bewerken.

Deze link moet het zijn.

Reageer