Springen naar inhoud

Vraagje ivm temperatuur en stoffen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 00:09

Ik heb ergens gelezen dat stoffen niet lager kunnen afkoelen tot een bepaalde lage temperatuur, omdat de atomen dan stilstaan (mss ging het alleen over water, ik weet het niet meer)
Als dat waar is, is er dan ook zoiets met hoge temperatuur (niet hoger dan een bepaalde temperatuur..) ?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 00:18

Je kan alleszins nooit die maximum temperatuur behalen vermits daar enorm veel energie voor nodig maar m'n vermoed dat de maximum temperatuur behaald word als de elektronen met lichtsnelheid roteren (en dus niet meer sneller kunnen)

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 08:56

Heb je algezocht. Daar is zeker een topic over, waarom weet ik het, omdat ik dat daar zelf heb gevraagd.

ER is geen maximum themperatuur. In de thermodynamica is daar geen aanwijzing voor (dacht ik).
Wat cycloon zegt klopt niet, een atoom blijft niet een geheel. Voordat ze ooit in de buurt van de licht snelheid komen vallen al uitelkaar, dit is toch het geval met protonen en neutronen. Dus dan kun je volgens mij niet meer spreken over roterende elektronen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 09:52

Er zijn een aantal fases. Je kent uiteraard vast, vloeibaar en gasvormig. Het verschil is het uit elkaar getrokken worden van symetrien. Vast is kristal vorm, bij de vloeibare fase gaat dat kristal rooster uit elkaar, en bij gas springen alle deeltjes door elkaar heen.

De volgende stap is plasma, hierin bewegen de atomen zo rap door elkaar heen, dat de electronen niet genoeg kracht hebben om aan de kern vast te houden. Door het plasma springen dus losse kernen en losse electronen door elkaar.

Na heel VEEL warmte toevoer springt de kern uit elkaar in ik geloof kwantum plasma (de naam is me even ontschoten). Hierin laten de protonen en de neutronen los. Hier springen dus allerlei neutronen, electronen en protonen door elkaar heen.

De volgende stap ligt bij 200MeV. Dit is quark-gluon plasma. Voorbij deze energie hoeveelheid, vallen de protonen en neutronen uit elkaar. Nu heb je een plasma met losse gekleurde kwarks en gluonen. Dit plasma, is al vrij goed op hele kleine schaal in deeltjesversnellers te maken. Ze sturen twee kernen met bijna de lichtsnelheid op elkaar af, en even kookt het tot quark-gluon plasma, en valt uiteen.

De volgende stap daarna ligt bij 200GeV. De electrozwakke symetrie gaat hier samen, en de deeltjes zouden hun massa verliezen, het wordt hier steeds meer energie.

Een onderzoeksgroep binnen MIT is hier mee bezig.

Theoretisch is er geen einde. Op ten duur wordt het allemaal energie, en is er geen massa meer. De deeltjes gaan zich wel steeds meer kwantum mechanisch gedragen. Normaal gezien zijn deeltjes gewoon te beschrijven met de normale klassieke wetten der natuurkunde. Naarmate het warmer wordt, en de deeltjes verder van elkaar komen te liggen, kan je het alleen maar accurater met de klassieke wetten beschrijven. Echter naarmate je temperatuur absurd hoog wordt, neemt het aantal deeltjes en antideeltjes heel erg heftig toe. Hierdoor neemt de onderlinge afstand tussen de deeltjes weer af, en wordt het systeem weer kwantum mechanischer van aard.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 10:53

Wat betreft het absolute nulpunt: dat is inderdaad zo (en geldt niet alleen voor water). De temperatuur waar we het dan over hebben is ongeveer -273 Celsius.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 11:02

Wat betreft het absolute nulpunt: dat is inderdaad zo (en geldt niet alleen voor water). De temperatuur waar we het dan over hebben is ongeveer -273 Celsius.

oftewel 0 Kelvin http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_smile.gif
"Meep meep meep." Beaker

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 11:03

We gaan hier verder:

http://www.wetenscha...?showtopic=4454

-slotje-
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures