Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Chromatografie

Hallo,

op school hebben we pas geleden een proef gehad met papierchromatografie. Hierbij moesten we de cilinder waar de loopvloestof en het chromatografiepapier inzat inpakken met aluminiumfolie. Maar waarom moet dit?

Zelf dacht ik omdat anders sommige kleurpigmenten worden afgebroken/veranderd, maar zeker weten doe ik het niet.

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Chromatografie

Het zou kunnen, als hetgeen je onderzocht lichtgevoelig is... maar eerlijkgezegd is de procedure die je beschrijft mij geheel onbekend, dus wellicht even toelichten waar je naar aan het kijken bent?
Victory through technology

Berichten: 16

Re: Chromatografie

Nou het betreft de extractie van chlorofyl a en b uit de spinazie. Hiervan kun je door middel van de papierchromatografie de Rf waarden van bepalen. Maar als je de strook in de cilinder stopt, moet je de cilinder inwikkelen met aluminiumfolie, zodat er geen licht bij kan komen. En juist dat gene is iets waarover ik nog erg zit te twijfelen.

alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Chromatografie

Chlorofyl lijkt me duidelijk iets dat lichtgevoelig is. Wellicht is het nodig het experiment in het donker uit te voeren om te voorkomen dat het uitbleekt.

Maar goed, eigenlijk is het simpel om te onderzoeken: doe 1 proef in het donker, en tegelijk dezelfde proef zonder het alufolie eromheen. Als het een verschil maakt zul je het wel zien ](*,)
Victory through technology

Reageer