Springen naar inhoud

- - - - -

Snelheidsrecord: 1,2 miljoen toeren per minuut

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 mei 2010 - 08:47

Onderzoekers zijn erin geslaagd een as te laten roteren met een snelheid van 1,2 miljoen toeren per minuut, dat is 133 maal sneller dan het maximum toerental van een Ferrari 458 Italia.

Lees meer ... Katholieke Universiteit Leuven
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 13:45

Ik zie dat dit een onderdeel is van een microturbine project:
http://www.powermems...gasturbine.html

Wat een schitterend project, en het lijkt zeer realistich.
Men wil ca 1kW vermogen opwekken. Men verwacht ca 20% rendement, als ik het goed begrijp.
Als dat nog wat kan worden verbeterd dan lijkt het een kandidaat in een soortgelijke toepassing als de aanstaande hre cv-ketels met een stirling motor die ook 1kW opwekt.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 mei 2010 - 07:33

Nou hebben ze wel vaker een as van een 'mems' product heel snel laten ronddraaien, maar de wrijving en de speling in de as is altijd een enorm probleem geweest. Als je even doorleest in het artikel zie je gelukkig dat ze daar juist veel onderzoek in hebben gestopt. Je kunt niet zomaar wat smeerolie gebruiken op deze grootte schalen, want dat plakt alles gewoon aan elkaar.
Alles wat je fabriceert moet ook precies kloppen kwa dimensies, enige afwijking is funest

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2010 - 15:10

Nou hebben ze wel vaker een as van een 'mems' product heel snel laten ronddraaien, maar de wrijving en de speling in de as is altijd een enorm probleem geweest. Als je even doorleest in het artikel zie je gelukkig dat ze daar juist veel onderzoek in hebben gestopt. Je kunt niet zomaar wat smeerolie gebruiken op deze grootte schalen, want dat plakt alles gewoon aan elkaar.
Alles wat je fabriceert moet ook precies kloppen kwa dimensies, enige afwijking is funest

Jazeker. Ze hadden eerst nog een proefje gedaan met kogellagers, en dat ging niet best.
En men claimt "the fastest air bearing", maar dit resultaat werd bereikt met helium. Het gebruik van helium lijkt me weer niet erg realistisch voor de praktijk.

Met echte air haalden ze maar de helft. Je moet dit nieuws dus met een korreltje zout nemen ](*,)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 mei 2010 - 14:20

Zo raar is helium toch niet?

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 10:16

Zo raar is helium toch niet?

Mooi voor het lab. Maar je ik neem aan dat helium als lagergas gewoon wegstroomt. Het is niet erg praktisch om aan een heliumtank gebonden te zijn. Laat staan dat je die regelmatig moet vervangen.

Stirling motoren kunnen ook helium gevuld zijn. Maar die kan je hermetisch afsluiten. Dat is volgens mij niet mogelijk bij een microturbine.

Veranderd door Kaspace, 14 mei 2010 - 10:21

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures