Springen naar inhoud

Vraagje

• Log in om te kunnen reageren

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 00:24

Wat is de formule van een corpuscule van de 'stof met de meeste atomen' die jullie kennen?
Ik bedoel daarmee: H----O----H (stof met slecht 3 atomen in de stof)

En dan nog zo een vraag..
Hoeveel verschillende elementen kan een stof bevatten en als je wil, mag ik dan een voorbeeld?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 02:27

Koolstofketens kunnen immens lang worden. Ik kan je niet de langste geven maar octadecaan heeft 56 atomen als ik me niet vergis, maar je kan nog heel wat meer hebben hoor. Alleen is octadecaan de enige die ik onthoud bij naam omdat dit het eerste alkaan is dat op kamertemperatuur vast is http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_biggrin.gif

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 09:37

polypropyleen kan bij sommige reactoren tot 1 miljoen monomeren geketent worden.

DNA is achtelijk groot (tot 2 meter uitgerekt).

Diamant is eigenlijk een groot aan elkaar geketend molecuul.

Dit zijn een paar categorieen van GROTE moleculen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

• Gast

Geplaatst op 21 augustus 2005 - 15:59

De vraag is dus eigenlijk: Welk molecule bevat de meeste atomen? Alleen voor moleculen met een eigen identiteit is deze vraag te beantwoorden.
In vast en vloeibaar NaCl hoort een bepaald Na+ ion niet bij een bepaald Cl-ion en zijn er dus geen moleculen. Alleen in de gasfase bij heel hoge temperatuur zijn er moleculen, bestaande uit ionparen NaCl.

Bij polymeren is er dus geen sprake van een langste keten. De belangrijkste vraag bij deze materialen is hoe al die ketens ten op zichte van elkaar ruimtelijk gestructureerd zijn. Meestal zie je dat er geordende en niet geordende delen zijn die elkaar afwisselen, afhankelijk van de voorgeschiedenis van het materiaal. Ook hier verliest het begrip molecule zijn betekenis.
Heel belangwekkend is het moleculebegrip bij fosfor. De gasfase bestaat
uit moleculen P4, in de vorm van een tetraeder. Als we fosfordamp condenseren tot een vaste stof bestaat die vaste stof ook nog uit pakketjes P4. Deze witte fosfor is heel reactief en ook oplosbaar in bijv. CS2.
Maar onder invloed van daglicht klappen de P4-tetraeders open en komt er een kristalrooster van P-atomen waarin geen moleculen meer van elkaar te onderscheiden zijn. Dan wordt het rode fosfor.
Dit mag je eigenlijk geen allotropie noemen zoals bij zwavel en tin. Want er is hier geen sprake van een overgangstemperatuur van de ene fase naar de andere. Witte fosfor is bij iedere temperatuur instabiel. H.Zeilmaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures