[Natuurkunde] Praktische opdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Natuurkunde] Praktische opdracht

hoi iedereen,

ik moet een opdracht maken voor natuurkunde maar ik snap er niets van..

het doel is het verband tussen de rotatie-energie en de omwentelingssnelheid van een holle cilinder die om zijn as draait te onderzoeken.

de volgende formules heb ik:

Ek = 0.5 *m *v^2

v = w * r

Erot = C*m *v^2

Ez, A = Ek, B + Erot, B + Q

Erot, B + Q = C*m*vB^2+ Q

de holle cilinder gaat van punt A naar punt B naar beneden

kan iemand mij zeggen wat het verband is tussen de rotatie energie en de omwentelingssnelheid?is dat gewoon C en m uitrekenen of denk ik nu te makkelijk?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

het doel is het verband tussen de rotatie-energie en de omwentelingssnelheid van een holle cilinder die om zijn as draait te onderzoeken.
"Onderzoeken" betekent in het algemeen niet er een paar formules op loslaten en klaar. Dat is berekenen.

Wat moet je dus eigenlijk gaan doen, en wat is daarbij precies je probleem, voordat we de verkeerde kant op helpen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

Jan van de Velde schreef:"Onderzoeken" betekent in het algemeen niet er een paar formules op loslaten en klaar. Dat is berekenen.

Wat moet je dus eigenlijk gaan doen, en wat is daarbij precies je probleem, voordat we de verkeerde kant op helpen?
we moesten het verband tussen de rotatie-energie en de omwentelingssnelheid van een holle cilinder die om zijn as draait onderzoeken. daartoe moesten we een holle cilinder van een helling AB af rollen. dan is er dus sprake van translatie en rotatie beweging. tijdens de proef werd lengte AB gelijk gehouden alleen hoogteverschil werd verandert..

daar heb ik dus allemaal snelheden uitgekregen..

dan kan je Erot, B + Q in een grafiek uitzetten tegen VB^2 en dan kan je daaruit C en Q bepalen ( Erot, B +Q = C*m* VB^2 +Q)

en uit steilheid van grafiek vind je c*m en ik had je massa van cilinder dus /m maar is dat dan het verband? die C en m? is dat dan de conclusie van het onderzoek?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

Als het goed is was deze grafiek een rechte door de oorsprong.

Als rotatie-energie niet zou bestaan zou er altijd een direct verband bestaan tussen hoogte en (kwadraat van) de snelheid, omdat mgh=½mv²

De richtingscoëfficient van een grafiek v²/h wordt dan

mgh=½mv²

gh=½v²

2g=v²/h

kun je dit verband in jouw eigen v²/h grafiek tekenen?

Je vindt in je proef ook een rechte, echter met een andere richtingscoëfficient. Ik denk dat je voor je C de verhouding tussen die twee rico's moet bepalen. Die constante geeft dan aan welk deel van de hoogte-energie in translatie-energie gaat, en welk deel in rotatie-energie. Jouw verhaal rond C kan ik niet volgen, helaas......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

ja mijn verhaal rond C is niet echt duidelijk

C hangt af van soort cilinder bij een massieve cilinder heeft C een andere waarde dan bij een holle, en bij een holle cilinder hangt c af van de verhouding tussen binnen en buitendiameter.

maar ik heb dus bovenstaande formules... wat gebeurt er als ik nou een andere massa neem? of ipv een holle cilinder een massieve?

wordt de snelheid dan anders? of alleen Erot?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Praktische opdracht

Als je je massaverdeling in je cilinder verandert, krijg je bij gelijke helling hoogte ook steeds een andere (translatie)snelheid daar beneden. De energieverdeling over translatie en rotatie wordt dus steeds anders. De C zoals ik die voorstelde, als verhouding, geeft je dan een goed idee van welk deel van die hoogte-energie in Erot of Ekin kroop, en vertelt je dus wat over de eigenschappen van je cilinder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer