Waarom kan hout niet smelten?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Waarom kan hout niet smelten?

Door de topic 'wat is het smeltpunt van een schelp'

( http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=12354 )

dacht ik 'wat is het smeltpunt van hout?' dus ik typte bij google

melting point wood.. daar zag ik dat hout niet kan smelten.

Wat gebeurd er dan bij het verwarmen van hout, ontvlamt hout dan plots bij een bepaalde temperatuur?

Waarom kan hout niet smelten?

Site van de elementen met hun smeltpunt :

http://www.chemicalelements.com/show/meltingpoint.html
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Volgens mij komt het omdat het smeltpunt een stuk hoger ligt dan het kritieke brandpunt van hout ... Maar volgens mij kan je het wel smelten onder bepaalde omstandigheden (maar ben hier niet zeker van)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Ik weet niet precies hoe het met hout zit, maar wel met plastic. Je hebt thermoharders en thermoplasten. Dit zijn de twee categorieen waar je plastics in kan onderverdelen. De een smelt (plast) bij een bepaalde temperatuur, de ander verbrand (harder) bij een bepaalde temperatuur. Dit heeft te maken met hoe de polymeren gerangschikt zijn. Bij de thermoplasten zijn het lange stroken van polymeren, met weinig zijtakken naar andere polymeren. Bij de thermoharders zijn het veel zijtakken naar de andere polymeren, het is allemaal met elkaar verbonden.

Bij een hogere temperatuur gaan de polymeren steeds meer bewegen, zoals elk deeltje. Bij de thermoplasten kunnen de polymeren gewoon over elkaar heen schuiven omdat ze niet aan elkaar verbonden zijn. Bij de thermoharders wordt het kapot getrokken.

Ik denk dat de hout cellen van bijvoorbeeld een boom, te strak aan elkaar zitten, en dus niet onderling kunnen bewegen. Hierdoor zal het zichzelf kapot trekken bij hogere temperaturen en oxideren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Hout is niet 1 stof, maar bestaat uit meerdere stoffen, waaronder met name lignine en cellulose. Deze moleculen zijn erg groot en vertakt, en zullen daarom waarschijnlijk niet willen smelten. Ze zullen als de temperatuur hoog genoeg wordt uiteenvallen en gelijk verbranden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Hout is vergelijkbaar met een thermoharder, het is te vernet om te kunnen smelten en zal bij hoge temperaturen gaan ontleden.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom kan hout niet smelten?

@Bas en Andre.

Is dat niet een beetje wat ik zei? :wink:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Ehm.. Nou, jij had het over de cellen in hout, en dat is wat anders dan moleculen.. [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... lleyes.gif[/img]

Maar vooruit, we rekenen het goed :wink: :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Waarom een lap text als het in één zin kan [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... iggrin.gif[/img]
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Welja, ik zal nog eens achtergrond info geven. ;)

Cellen, moleculen, same difference and principle. :shock: :wink:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Ik denk dat hout geen smelt punt heeft omdat het geen zuivere stof is.

Ik vermoed dat als je het afsluit van zuurstof het niet kan gaan branden, envan zelf gaat smelten. Maar waarom dan geen smelt punt? ik vermoed een smelt traject, dat wil zeggen dat het niet op een temperatuur punt vloeibaar wordt maar dat eerst de ene soort bindingen vloeibaar wordt en dan ander soort bindingen, en zo heel het hout.

Dit denk ik omdat hout neit één soort stof is, maar bestaat uit heel veel soorten moleculen met allemaal een andere smeltwaarde

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Antoon het hout zal niet smelten omdat de moleculen simpelweg veel te groot zijn. Mochten deze wel willen gaan smelten dan is deze temperatuur ver boven de ontledingstemperatuur. Ontleding vind ook plaats onder uitsluiting van zuurstof en is een manier om kolen voor de barbeque te maken.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 5

Re: Waarom kan hout niet smelten?

hout bestaat immers uit verschillende bestandsdelen .. het gaat eerst ontleden .. zeker niet eerst smelten.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Waarom kan hout niet smelten?


Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom kan hout niet smelten?

Anthrax schreef:ik heb deze vraag ook al eens gesteld :shock:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ht=hout+smelten


Das waar ook, ik heb zelfs die vraag nog beantwoord. Nu weet ik het weer. Ik was het helemaal vergeten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Waarom kan hout niet smelten?

wat toevallig, ik zit in 3V en in m'n Scheikunde boek staat: Hout heeft geen smeltpunt. Verklaar dit.

ik heb als antwoord: Hout bestaat uit meerdere stoffen, de stoffen zullen eerder ontleden en dan verbranden.

ZIjn jullie het eens met dit antwoord?

Reageer