Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Hallo ;)

Even voorstellen: Ik ben Lilian, en na een behoorlijke tijd hier rond te hebben gesnuffeld toch maar eens besloten om me te laten registreren.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met goede info over rekenmachines (GR's en Wetenschappelijke), want ik zie door de bomen het bos niet meer. De specificaties helpen me ook niet veel verder omdat ik de helft van de gebruikte termen (nog) niet begrijp.

Na heel wat reviews te hebben doorgespit, kom ik voor de wetenschappelijke rekenmachine toch uit op een Sharp (EL-W506B of EL-W516B) of een Casio (FX-991ES). Mochten jullie een andere mening hierover hebben, dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Op dit moment zou ik het liefst de Sharp aanschaffen, omdat die toch wel een groot aantal voordelen zou hebben t.o.v. de Casio, maar de essentiele verschillen tussen de Sharp 506 en de 516 krijg ik niet echt duidelijk.

Wie kan me hier verder mee helpen?

De volgende vraag is of ik het goed heb begrepen dat de Casio wel vergelijkingen kan uitwerken, zonder alle waardes in te moeten voeren, en dat beide Sharp's dit niet kunnen?

Bijv.: ax + b = y,b --> dan zouden de Sharp's vragen naar de waardes van a, x en y en een solver voor b.

De Casio zou dit gewoon uitrekenen.

V.w.b. de Grafische rekenmachines, tast ik volledig in het duister en zou heel graag jullie mening/ervaringen hierover willen horen. De merken en uitvoeringen die ik voorbij heb zien komen zijn o.a.:

TI - 89, TI NSpire, TI 84 Plus (Silver Edition), TI 83 Plus, HP48q II, TI Voyage 200

De rekenmachines moeten in ieder geval aan het volgende voldoen:

Moet er mee uit de voeten kunnen op het VWO (4, 5 en 6) m.b.t.: Wiskunde B, Scheikunde, Natuurkunde, Biologie.

In- en Output: WriteView / Natural Text (neg.+pos. exponenten, haakjes, wortels etc)

Geschikt zijn om examens mee af te leggen.

Niet van belang is: de mogelijkheden voor spelletjes en de prijs (niet dat ik ze op de rug heb groeien, maar geef liever wat meer uit als dit de kwaliteit/mogelijkheden ten goede komt).

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp ](*,)

Groetjes,

Lilian.

Berichten: 55

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Iets waar je wellicht rekening mee moet houden :

Bijna alle wiskunde-lesmethodes zijn gericht op de Texas Instruments (welke marktleider is) series. Dat betekent dat als je een niet TI hebt, je soms even moet uitvogelen wanneer er in het boek iets over hoe iets met de rekenmachine op te lossen. Ook zullen de meeste leerkrachten alleen maar / voornamelijk ervaring hebben met de TI-series.

Dit hoeft zeker niet allesbepalend te zijn, maar het kan soms betekenen dat als je vragen hebt over een bepaald aspect van de rekenmachine, je dit niet altijd aan een klasgenoot/docent kan vragen.

Verder heb ik niet echt een oordeel over welke van de genoemde rekenmachines beter zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

HP 40gs heb ik en vind ik veel beter dan Texas Instruments (althans voor eenzelfde prijsklasse). Mja, het hangt er echt wel af van wat je er mee wilt doen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Hallo,

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. ;)

Dat de TI het meest zou worden aanbevolen, dat wist ik niet.

In mijn geval werd er door de docent aangeraden om Casio's aan te schaffen en een vriendin van mij kreeg advies om voor HP te gaan.

Ik denk dat het maar net is waar een docent zelf of het liefst mee werkt. (logisch ook ](*,) )

Als je uitleg nodig hebt over het gebruik van de calculators is het i.d.d. super handig als je dezelfde calculators hebt als de docent, maar vind dit echt geen reden voor aanschaf.

Ik wil gewoon de machientjes waarvan ik zelf denk dat ik daar het beste mee kan werken en dat is o.a. dat ik b.v. de wetenschappelijke echt met Write View wil hebben. (de aanbevolen Casio heeft dit al niet)

Wat ik er mee wil doen is: het belangrijkste is het gebruik voor Wiskunde B (VWO 4,5 en 6).

Prijsklasse is ook niet van belang, hoewel ik, op dit moment, denk dat een duurdere calculator niet direct beter hoeft zijn. Het is ook wel een beetje afhankelijk van het merk geloof ik. Of vergis ik me hierin?.

Groetjes,

Lilian

Berichten: 389

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Ik werk al 10 jaar met dezelfde TI-83 die ik in het middelbaar moest aanschaffen, en zowel in het middelbaar, in de unief in een exacte wetenschappenrichting als voor professionele doeleinden, ben ik nooit iets te kort gekomen.

Wat ge hier wel niet mee kunt, is bv. een differentiaalvergelijking invullen die hij dan als vergelijking oplost (dit kan de TI-92 wel). Je kan met TI-83 grafieken tekenen op basis van diverse vergelijkingen, maar de output is altijd nummeriek, niet algabraisch.

Standaard dinges zoals je verder opnoemt, met exponenten, haakjes, wortels,... zitten normaal op elk rekenmachien dat meer is dan gekregen bij een pakje chips.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

maar de output is altijd nummeriek, niet algabraisch.
Sommige toestellen, waaronder het mijne, kunnen dat wel en dat is wel een enorm voordeel. Verder is eigenlijk elk toestel geschikt maar koop je best iets dat de meerderheid van de klas gebruikt of waar er lessen over worden gegeven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 389

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Sommige toestellen, waaronder het mijne, kunnen dat wel en dat is wel een enorm voordeel. Verder is eigenlijk elk toestel geschikt maar koop je best iets dat de meerderheid van de klas gebruikt of waar er lessen over worden gegeven.
Wat voor een toestel is dit? Is dit handelbaar? Ik weet dat de TI-92 dit kan, maar dat is een vrij grote doos.

Berichten: 26

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Ik heb zelf de vakken Scheikunde, Natuurkunde, Biologie, Wiskunde allemaal.

Ik heb de grafische rekenmachine TI-84 plus. Deze werd mij aanbevolen via school.

De rekenmachine bevalt mij prima.

Ook de boeken van moderne wiskunde werken met de TI 83 of TI 84

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Wat voor een toestel is dit? Is dit handelbaar? Ik weet dat de TI-92 dit kan, maar dat is een vrij grote doos.
Zoals TI 84 maar toch wel de helft dikker: HP 40gs (Qua prijs zelfs goedkoper dan TI zonder CAS)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 19

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

TI 84 is zeker een aanrader.. Voldoet op de middelbare school, maar ook makkelijk op universiteit (technische opleidingen)!

Berichten: 473

Re: Welke wetenschappelijke en grafische rekenmachine?

Met pijn in het hart moet ik inderdaad toegeven dat bijna alle lessen gebaseerd zijn op TI rekenmachines.

Persoonlijk geef ik al jaren de voorkeur aan de RPN machines van HP.

HP 41CV, HP 33S en HP 48SX dat is wat ik dagelijks nog gebruik, alhoewel die eerste regelmatig weiger op te starten ;)

Dus als je het mij vraagt de HP 48SX en niets anders ;) ](*,)

Reageer