Worteldruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Worteldruk

Hallo allemaal,

Ik moet een proefopstelling verzinnen waarmee je de worteldruk experimenteel in een model meetbaar kunt maken.

Ik hoef de proefopstellingen niet echt te maken maar wel tekenen, er staat dat ik meerdere tekeningen nodig ben bij verschillende zoutconcentraties. Daarnaast moet ik ook een resultaat bedenken wat het bestaan van worteldruk bevestigd.

Kan iemand mij helpen? Ik weet niet zo goed hoe worteldruk precies werkt bij verschillende zouten en kan helemaal niet op een idee komen voor een proefopstelling.

Alvast bedankt,

Kirsten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Worteldruk

Misschien googlen op worteldruk en experiment?

Berichten: 26

Re: Worteldruk

Misschien googlen op worteldruk en experiment?


Heb ik al geprobeerd, maar kan echt helemaal niks vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Worteldruk

komt zoiets je bekend voor?
ankerica.png
ankerica.png (3.03 KiB) 606 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Worteldruk

Misschien googlen op worteldruk en experiment?
cohesie-adhesie zal ook wel van pas komen. Capillariteit NIET want dan wordt het water omhoog getrokken en dus niet geduwd.

http://members.multimania.nl/lottehartjes/...gie2.hst.12.htm

Lees dit eens door.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 26

Re: Worteldruk

Jan van de Velde schreef:komt zoiets je bekend voor?

[attachment=5518:ankerica.png]
Ja, dit komt mij wel bekend voor. Maar hoe werkt dat dan precies?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Worteldruk

rechts "zuiver" water, links zout water. Daartussenin een zg semipermeabel membraan, dwz het laat wel watermoleculen maar geen zoutionen door. Door de hogere osmotische waarde van het zoute water gaat er water van rechts naar links door het membraan. Op zeker ogenblik ontstaat er een evenwicht omdat de waterkolom links zó hoog wordt dat er evenveel watermoleculen onder de hydrostatische druk door het membraan van links naar rechts verhuizen, als dat er watermoleculen door de osmotische druk van rechts naar links gaan.

De hydrostatische druk is dan gelijk aan de osmotische druk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: Worteldruk

Jan van de Velde schreef:rechts "zuiver" water, links zout water. Daartussenin een zg semipermeabel membraan, dwz het laat wel watermoleculen maar geen zoutionen door. Door de hogere osmotische waarde van het zoute water gaat er water van rechts naar links door het mebraan. Op zeker ogenblik ontstaat er een evenwicht omdat de waterkolom links zó hoog wordt dat er evenveel watermoleculen onder de hydrostatische druk door het membraan van links naar rechts verhuizen, als dat er watermoleculen door de osmotische druk van rechts naar links gaan.

De hydrostatische druk is dan gelijk aan de osmotische druk.
Aah okee, dus dat betekent dan ook dat als je steeds meer zout water hebt aan de linkerkant, dat er steeds meer 'zuivere' water van rechts wordt getrokken? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Worteldruk

Aah okee, dus dat betekent dan ook dat als je steeds meer zout water hebt aan de linkerkant, dat er steeds meer 'zuivere' water van rechts wordt getrokken?
Klopt, tótdat de tegendruk van die steeds hoger wordende zoute waterkolom even groot is geworden als het verschil in osmotische druk. Dan heb je evenwicht, en verandert er niks meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: Worteldruk

Klopt, tótdat de tegendruk van die zoute waterkolom even groot is geworden als het verschil in osmotische druk. Dan heb je evenwicht, en verandert er niks meer.


Okee, dan begrijp ik het systeem. Bedankt voor de uitleg ](*,)

Reageer