Schakelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

Schakelingen

In mijn fysicaboek staat de volgende opgave:

Een weerstand in serie met een spoel heeft een tijdconstante van 10ms.

Wanneer dezelfde weerstand in serie wordt geschakeld met een condensator van 5 micro-F

is de tijdsconstante 5 maal 10^-6 s

Wat is de L van de spoel?

L of zelfinductie = aantal windingen v/d spoel maal de magnetische flux over de stroom

Maar ik zou echt niet weten hoe ik uit dit kleine aantal gegevens de zelfinductie kan bepalen.

(de uitkomst bedraagt 10 mH maar ik kom steeds op 1 mH uit)

Zou iemand mij kunnen helpen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelingen

De goede uitkomst is inderdaad 10mH.

Om dit uit te kunnen rekenen hoef je helemaal niks over het aantal windingen of de flux te weten, de gegevens die er zijn zijn voldoende.

Laat eens zien hoever je zelf al bent gekomen.

Weet je wel hoe de tijdconstante is gedefiniëerd?

Berichten: 269

Re: Schakelingen

jawel, de tijdsconstante t = L/R (of dus de zelfinductie over de weerstand)

hieruit kan je dan halen dat L = R.t

maar moet je rekening houden met de 2 tijdsconstantes? of enkel met deze van de condensator?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelingen

jawel, de tijdsconstante t = L/R
Okee, dat is de eerste stap, de tijdconstante van de combinatie L met R.

En hoe zit het met de tijdconstante van de combinatie C met R? Als je dat weet is het verder een kwestie van getallen invullen.

Berichten: 269

Re: Schakelingen

we hebben gezien dat de eigenschappen van LR-schakelingen grotendeels gelijklopend zijn aan deze van RC-schakelingen..

dus ik zou durven zeggen dat de tijdsconstante hetzelfde is, maar dat lijkt me vrij onlogisch ..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelingen

dus ik zou durven zeggen dat de tijdsconstante hetzelfde is, maar dat lijkt me vrij onlogisch ..
Dat is ook onlogisch, en dus ook fout.

Bij een combinatie van een weerstand en een condensator is de tijdconstante t = R*C

En nu moet je het makkelijk uit kunnen rekenen. Ik heb eigenlijk al te veel voorgezegd. ](*,)

Reageer