Vergelijking van breuken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Vergelijking van breuken

Hallo,

Even een klein vraagje over een probleem waar ik niet uitkom, en hoop dat hier iemand mij verder kan helpen.

Ik heb de volgende vergelijkingen.

Ma*8+Mb*32+Mc*24 = 1498,4

Mb*24 + Mc*32+Md*8 = 1498,4

Mb=Mc

Md=Ma

Dat wordt dan :

Ma*8+56Mb=1498,4

Nou ben ik even vergeten hoe ik deze vergelijking kan oplossen, ik weet dat ik Ma kan herleiden als functie voor Mb, en zo de onbekende(n) kan oplossen.

Alleen de vorm hoe je deze schrijft achter het = teken is mij even ontgaan.

Iemand die mij kan helpen?

Berichten: 7.068

Re: Vergelijking van breuken

Winnie schreef:Dat wordt dan :

Ma*8+56Mb=1498,4
Je hebt 1 vergelijking en 2 onbekenden. Deze vergelijking heeft dus geen unieke oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijking van breuken

Gezien de symbolen ziet dat er uit als een vergelijking uit een sterkteleer probleem. Post eventueel de volledige opgave.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking van breuken

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 24

Re: Vergelijking van breuken

Oke dan even voor de volledigheid de hele opgave.

Het gaat om een sterkte berekening van een brug met daarop een verdeelde belasting en in het midden een druk vat.

Het is de bedoeling dat de staanders worden uitgerekend, deze zijn onbekend maar op basis van symetrie gelijk aan elkaar als: Fa=Fd en Fb=Fc

de methode die ik hier heb ik toegepast is clapeyron voor een verdeelde belasting met daarop werkend een kracht

De brug is opgedeeld in twee stukken ABC en BCD.

De toegepaste formule is :

(Mlinks*Llinks+2Mmidden *(Llinks+Lrechts)+Mrechts*Rrechts=

FLinks*(Ll²-xlinks²)*Xlinks/Llinks +Frechts*(Fl²-xrechts²)*Xrechts/Lrechts+ qlinks*Llinks³/4 + qrechts*Rrechts³/4)

Hierop de waarden ingevoerd en kom tot de volgende vergelijking

Deel ABC:

Ma*8+Mb*(8+24)+Mc*24= (0 +300 (24²-12²)*12/ 24 + 2800*8³/4 + 8400/8³/4) = 1498,4 Kn

Deel BCD:

Mb*24+Mc*(24+8) + Md*8= (300*(24²-12²)*12/24 +8400*8³/4 + 2800*8³/4) = 1498,4 Kn

In de bijlage heb ik een tekening van de constructie toegevoegd, mischien dat het zo één en ander duidelijk wordt.

alvast bedankt

Groeten
Bijlagen
Opgave_clapeyron.jpg
Opgave_clapeyron.jpg (11.4 KiB) 144 keer bekeken

Reageer