Nieuwe vraag over water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 34

Nieuwe vraag over water

Niet echt een vraag die nou over natuurkunde perse gaat, maar toch:

waarom is water nou zo bijzonder dat we het voor elke fase waar het zich in bevindt een andere naam geven: ijs, water, stoom.....

Terwijl we voor andere stoffen gewoon 'stikstof, vloeibaar stikstof, vloeibaar zuurstof etc etc' gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nieuwe vraag over water

Ik denk dat het zo gekomen is omdat water in alle vormen onwijs veel wordt gebruikt in het dagelijks leven.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 126

Re: Nieuwe vraag over water

Ik denk dat het zo gekomen is omdat water in alle vormen onwijs veel wordt gebruikt in het dagelijks leven.
Dit is zeker waar. Ik bedoel, we zeggen nog steeds dingen als 'de zon komt op' en 'de zon gaat onder'. Is dit een weerspiegeling van hoe de dingen werkelijk zijn? Niet echt.

Dit is eerder een taalprobleem dan moderne natuurkunde, en kan denk ik beter in een ander forumgedeelte geplaatst worden. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Nieuwe vraag over water

Ik denk ook omdat water een zeer apparte stof is.

Als je kijkt normaal zet iets uit als het warm wordt en krimpt het als de temperatuur af neemt. Bij water is dit juist het tegenovergestelde. Het gedraagd zich niet zoals de andere stoffen oftewel het gedraagd zich niet "normaal" dus krijgt het ook geen normale namen.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nieuwe vraag over water

Ik denk dat de 'bijzondere' benamingen voor de toestanden van water al bestonden voor mensen enige kijk hadden op de unieke eigenschappen van water.

..het is net zoiets als zegggen dat mijn oma de Mazda RX8 speciaal vind omdat er een rotatiomotor in ligt. Als ze het een mooie auto vindt, zal het haar verder de spreekwoordelijke roestvorming.. enfin, point made :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Nieuwe vraag over water

Ik denk ook dat het in historisch oogpunt gezet moet worden. Toen er honderden/duizenden jaren geleden nog geen natuurwetenschap bestond maakte water en diens verschijningsvormen een belangrijk deel uit van het leven, en had ieder een eigen naam nodig.

Voorbeeld: "vis vangen wordt moeilijk opperhoofd, want er ligt een dik pak ijs op het meer" lijkt me helderder dan " de hoeveelheid x (in cm) H2O (s) op het meer bedraagt 10 < x < 20"

Voor stoom kan je ongetwijfeld zelf ook dergelijke voorbeelden verzinnen :shock:
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer