Limousine rijden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 369

Limousine rijden

Besten,

Ik vroeg me af wat voor rijbewijs je nodig hebt om een limo te mogen rijden. Niet iets dat ik persoonlijk van plan ben maar gewoon een vraagstuk dat mij te binnen schoot! http://www.all-inclusive.nl/limousine/limo...ur_gezocht.html, hier wordt gevraagd naar een chauffeur met rijbewijs B en D. Toch vroeg ik mij af of een rijbewijs B (met eventueel een taxi-pas) volgens de wet niet voldoet. Een goed antwoord kan ik niet via google vinden, dus ik probeer het via deze weg.

M.v.g.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Limousine rijden

Dat verschilt per auto. Bij meer dan acht zitplaatsen is rijbewijs D vereist.

Berichten: 369

Re: Limousine rijden

Oké, maar bij wijze van spreken zou ik een Limousine met minder dan acht zitplaatsen mogen besturen, ook al zijn die krengen echt veel langer dan dat waar we dagelijks in rijden..?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Limousine rijden

Volgens mij mag je voertuig zonder aanhanger tot twaalf meter lang zijn zonder aanhanger. In kleine ligt vrachtwagentjes mag je ook rijden zonder C.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Limousine rijden

Let ook even op de massa, je mag tot 3.500 kg en niet meer dan 9 personen in de auto hebben (inclusief de bestuurder). Gaat dat over zitplaatsen of over personen in de auto?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Limousine rijden

Zitplaatsen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Limousine rijden

Waar vind je dat over die zitplaatsen?

Op het moderne rijbewijs (formaat bankpas) is te weinig ruimte om dat allemaal te vermelden.

Op de site van het CBR staat niets over wat je allemaal wel en niet mag met een rijbewijs B. Of ze hebben het heel goed verstopt, want ik kan het niet vinden. Terwijl het voor de autobestuurder toch wel wezenlijke informatie is.

Reageer