Scheten en winden

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Scheten en winden

Een vraag met een luchtje ;-)

Waarom stinkt de ene scheet meer dan de andere?

En wat bepaald nu deze stank?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Scheten en winden

Volgens mij komt die stank van het methaangas wat je uitstoot. Ik geloof dat je ook (redelijk) grote hoeveelheden waterstofgas uitstoot, maar de geur komt van methaangas (denk ik)

Re: Scheten en winden

Een persoon laat zeker meer dan 5 scheten op een dag, veel meer zelfs. En de geur komt niet van methaan maar voor een groot deel van andere gassen die door bacteriën in de darmen worden geproduceerd. Het voedsel dat je gegeten hebt bepaalt daarom deels hoe erg een scheet stinkt. Bij de vertering van bruine bonen komen bijvoorbeeld veel stinkende gassen vrij, en dat merk je...

Re: Scheten en winden

Een persoon laat zeker meer dan 5 scheten op een dag, veel meer zelfs. En de geur komt niet van methaan maar voor een groot deel van andere gassen die door bacteriën in de darmen worden geproduceerd. Het voedsel dat je gegeten hebt bepaalt daarom deels hoe erg een scheet stinkt. Bij de vertering van bruine bonen komen bijvoorbeeld veel stinkende gassen vrij, en dat merk je...


Ik krijg juist enorme "luchtige" scheten van bonen - vooral kwantiteit, maar stinken HELEMAAL niet ...:/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Scheten en winden

Een persoon laat zeker meer dan 5 scheten op een dag, veel meer zelfs. En de geur komt niet van methaan maar voor een groot deel van andere gassen die door bacteriën in de darmen worden geproduceerd.
Dat zal dan wel, ik heb er totaal geen verstand van :shock:
Het voedsel dat je gegeten hebt bepaalt daarom deels hoe erg een scheet stinkt. Bij de vertering van bruine bonen komen bijvoorbeeld veel stinkende gassen vrij, en dat merk je...
Weet je wat pas erg is: shoarma ;) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Scheten en winden

Ajuin is ook zo'n ergen...

Naar het schijnt, voor wat ik me kan herinneren uit onze lessen van vroeger, zou dit komen doordat er in het verteringsproces verschijdene gassen vrijkomen uit voedingswaren. Ik denk zelfs dat wij dat nog aangetoond hebben met een gistingsproces, maar precies weet ik niet meer hoe het in elkaar zit.

Nu, 'k denk ook dat sommige personen daar meer last van hebben dan andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Scheten en winden

H2S en ander zwavel bevattende gassen.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 38

Re: Scheten en winden

ZOOOW H2S STINKT! NIET TE HARDEN GEWOON. :?: moet je eens een eitje laten rotten gnagna dan ga je echt over je nek als je dat afgesloten doosje weer openmaakt. Of voor de zomerstop van voetbal er eentje achterlaten tussen de verwarming van de kleedkamer, daar zullen je teamgenoten niet blij mee zijn :?: :shock:

Berichten: 43

Re: Scheten en winden

De winden die je niet hoort stinken het hardst. Zou daar ook een verklaring voor zijn? En waarom vindt men in het algemeen de eigen winden niet erg stinken en soms zelfs aangenaam ruiken?

Re: Scheten en winden

Dat 'stille' winden meer stinken is een fabeltje.

Omdat je normaal gesproken niet vies bent van jezelf vind je je eigen winden ook niet stinken. Eigenlijk raar, want de geur komt vooral van de bacteriën uit je darmen en die zijn in feite geen onderdeel van jezelf (je lichaam). Dit is dus puur psychologisch.

Berichten: 74

Re: Scheten en winden

Bas schreef:Dat 'stille' winden meer stinken is een fabeltje.

Omdat je normaal gesproken niet vies bent van jezelf vind je je eigen winden ook niet stinken. Eigenlijk raar, want de geur komt vooral van de bacteriën uit je darmen en die zijn in feite geen onderdeel van jezelf (je lichaam). Dit is dus puur psychologisch.


Ik vind WEL dat mijn winden stinken hoor!! Zeker na een nachtje zwaar feesten...

Berichten: 38

Re: Scheten en winden

jah soms denk ik ook van JESUSSSS WAT EEN LUCHT! en dan ben ik degene die een scheet heeft gelaten

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Scheten en winden

Johan schreef:Een vraag met een luchtje ;-)

Waarom stinkt de ene scheet meer dan de andere?

En wat bepaald nu deze stank?
Ook een groot geurbestanddeel is ammoniak. Of een scheet meer stink heeft met meerdere factoren te meken. Zoals wat je gegeten hebt. In bruine bonen zit redelijk veel zwavel. Dit wordt omgezet door bacterien in de darmen naar H2S. Net zoals in eieren (vandaar de rotte-eieren- geur)

Maar ook de gesteldheid van iemand is van invloed op de scheterigheid van iemand. De ene keer is je stofwisseling optimaler, maar het voedingspatroon is toch wel de doorslag.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: Scheten en winden

dat de geur afhangt van je voeding is mij wel duidelijk, maar welke voeding zorgt ervoor dat een scheet stinkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Scheten en winden

De stank wordt vooral veroorzaakt door voedsel dat veel zwavel bevat. Dit wordt door de bacteriën in je darmen omgezet in stinkende zwavelverbindingen zoals H2S. Bekende voedselproducten met veel zwavel zijn o.a. (bloem)kool, broccoli, spruiten, eieren en vlees. Bonen zorgen er wel voor dat je veel winden gaat laten, maar deze stinken op zich niet extra erg. Het is vooral de combinatie van bonen met andere, wel stank veroorzakende producten (zoals uien in de beruchte Chili con carne) die je kamer- of huisgenoten het leven zuur kunnen maken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer