Springen naar inhoud

[anw] boomalg en korstmossen

• Log in om te kunnen reageren

Ankerica

Ankerica

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 19:21

Hallo allemaal,

Ik ben met mijn ANW-huiswerk bezig en het gaat over boomalgen en korstmossen.

Nu vraag ik mij af: waarom komen boomalgen en korstmossen altijd aan ťťn kant van de boom voor??

Alvast bedankt,

Kirsten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 19:59

Dit heeft naar mijn weten te maken met de windrichting.
mossen en algen zijn planten die veel vocht nodig hebben. Deze kunnen ze makkelijk vangen door vochtige lucht die op ze afkomt (door windaanvoer)
zo kan je ook aan de hand van mossen op bomen de windrichtingen (N-O-Z-W) voorspellen

Ankerica

Ankerica

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 20:23

Dit heeft naar mijn weten te maken met de windrichting.
mossen en algen zijn planten die veel vocht nodig hebben. Deze kunnen ze makkelijk vangen door vochtige lucht die op ze afkomt (door windaanvoer)
zo kan je ook aan de hand van mossen op bomen de windrichtingen (N-O-Z-W) voorspellen

Heeft het ook iets met licht te maken?

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 20:33

ik denk het wel:
mossen vind je vooral terug in vochtige en donkere plekken.
Hoe hoger de lichtinval zou zijn, des te meer deze planten zullen verdampen, uitdrogen en dus zullen afsterven.
(het zou geen nut hebben op een vochtige plek te gaan staan als er zodanig veel zonlicht binnenvalt dat het opgenomen water weer direct verdampt)
Dit is ook de reden waarom mossen meestal op de Noorderkant worden teruggevonden.
Echter, in sterk begroeide bossen waar geen zonlicht kan doordringen, groeien mossen op alle kanten van de bomen

mvg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures