Springen naar inhoud

Scheikunde vraag van het examen 2009 vraag 19

• Log in om te kunnen reageren

Qeusted

Qeusted

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 11:03

Dit verhaal hoort bij mijn vraag ( ter verduidelijkking van )

1 H@ns:Tot grote ergernis van mijn vrouw heb ik een verfblik op een marmeren
2 tafeltje buiten in de regen laten staan. Resultaat: een grote roestkring in het blad
3 (en net geen blauw oog ). Iemand een idee hoe dit op te lossen?
4 Klusidee Kees antwoordt: Het vervelende is, dat het enige dat roest (in feite
5 een base) neutraliseert, zuren zijn. En die zuren tasten ook het marmer aan: het
6 gaat meteen bruisen. Ik heb bijvoorbeeld met (pure!) zoutzuur roestvlekken
7 kunnen weghalen uit een grindtegel in de tuin. Maar dat lijkt me in jouw geval
8 niet zo geslaagd...
9 Reactie van Mwdecor: H@ns, oxaalzuur is wat je moet hebben. Je kan het
10 kopen in een bouwmarkt. Daar noemen ze het ontweringswater.

De vraag is nu :

Het belangrijkste bestanddeel van marmer is calciumcarbonaat.
Wat is de naam van het gas dat het bruisen (regel 6) veroorzaakt?
A koolstofdioxide
B stikstof
C waterstof
D zuurstof

Mijn vraag is welke van deze stoffen is het juiste antwoordt ?

Ik kom tot zover D is het niet van de tafel staat altijd bloot aan zuurstof. C Kan het toch ook niet wezen want waterstof/water tasten mischien wel marmer aan maar niet met een bruisend effect. dan heb je nog A en B en daar zit ik tussen te twijfelen en weet dus niet welke goed is....

Als iemand mij wil helpen heel graag en dan als het ook nog kan met een onderbouwende reden er bij want dan snap ik het voor de volgende keer beter.

Voor de mensen die de moeite nemen om me te helpen alvast BEDANKT
Life is a riddle

Just like my grammer

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 11:20

Koolstofdioxide. Je komt hier achter als je naar de formule van calciumcarbonaat (CaCO3) kijkt. Het gaat niet om welke van deze stoffen het marmer aantast (dat gebeurt sowieso niet op zo'n schaal dat de tafel gaat bruisen), maar om wat er gebeurt als je er een zuur op los laat!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2010 - 12:08

Ok, het antwoord staat er helaas al nu maar toch:
Pak dit soort problemen in het vervolg anders aan. Het bruisen is het product van een reactie. Ga dus uit van de stoffen die bij dit verhaal betrokken zijn (een zuur en calcium carbonaat) en stel een reactie vergelijking op.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Qeusted

Qeusted

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 12:30

Ten eerste allebij bedankt voor de reactie

Pak dit soort problemen in het vervolg anders aan. Het bruisen is het product van een reactie. Ga dus uit van de stoffen die bij dit verhaal betrokken zijn (een zuur en calcium carbonaat) en stel een reactie vergelijking op.

En ja ik had dit kunnen doen en heb het ook geprobeerd maar scheikunde is nou niet echt me sterkste vak en laat het volgend jaar ook op de havop vallen ](*,)

Maar nogmaal sbedankt
Life is a riddle

Just like my grammer

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2010 - 12:58

Mocht je er nog eens mee te maken hebben (en dat krijg je vast nog dit jaar), pak het dan zo systematisch mogelijk aan.
Maak even kort een lijstje met de stoffen die erbij betrokken zijn: schrijf de stoffen op waar je mee begint, dan een pijl naar rechts en bedenk dan welke producten kunnen ontstaan. Houd in je achterhoofd dat er gasvorming bij betrokken is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 13:13

Off topic: Ik had inderdaad beter Quested even zelf laten nadenken, maar ik was iets te enthousiast met antwoorden.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures