Wet van newton klopt niet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Wet van newton klopt niet?

Beste,

Ik heb vandaag te horen gekregen dat de wet van newton niet klopt. Dit is al volgens degene ongeveer 6 maanden geleden bewijst.

Klopt dit? Of klopt de wet gewoon wel? Ik weet niet precies over welke wet het gaat... :S

MVG,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wet van newton klopt niet?

Ik weet niet precies over welke wet het gaat...
Probeer daar eerst maar eens achter te komen. Newton heeft meerdere wetten geformuleerd. Je moet dus eerst weten over welke wet het precies gaat voordat er iets over gezgd kan worden.

Bovendien, als al 6 maanden geleden is bewezen dat een wet van Newton niet klopt, dan hadden we dat allang geweten.

Berichten: 2.746

Re: Wet van newton klopt niet?

De algemene zwaartekracht wet van Newton geldt bijvoorbeeld niet bij hoge snelheden. Want dan komt de relativiteit om het hoekje piepen. Voor alle huis tuin en keukentoepassingen is er geen probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wet van newton klopt niet?

De algemene zwaartekracht wet van Newton geldt bijvoorbeeld niet bij hoge snelheden. Want dan komt de relativiteit om het hoekje piepen. Voor alle huis tuin en keukentoepassingen is er geen probleem.
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar. De zwaartekracht speelt alleen een hoofdrol in de algemene relativiteitstheorie, maar niet in de speciale relativiteitstheorie. In de speciale relativiteitstheorie zijn de (klassieke)bewegingswetten van Newton niet meer geldig omdat je te maken hebt met snelheden in de buurt van de lichtsnelheid.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wet van newton klopt niet?

Ook op kleinere schaal (atomaire schaal) gelden de wetten van Newton niet, dan hebben we quantummechanica nodig, maar dit is ook al meer dan 100 jaar bekend, dus ik weet niet echt waar je hier op doelt.

Berichten: 624

Re: Wet van newton klopt niet?

Je haalt hier een aantal zaken door elkaar. De zwaartekracht speelt alleen een hoofdrol in de algemene relativiteitstheorie, maar niet in de speciale relativiteitstheorie. In de speciale relativiteitstheorie zijn de (klassieke)bewegingswetten van Newton niet meer geldig omdat je te maken hebt met snelheden in de buurt van de lichtsnelheid.
Maar als je de Newtoniaanse limiet neemt in je geodetische vergelijking stel je weldegelijk dat
\(\frac{dx^0}{d\tau}>>\frac{dx^i}{d\tau}\)


Reageer