De vliegende atoomklok

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

De vliegende atoomklok

De vliegende atoomklok.

Van twee identieke atoomklokken staat er één op aarde en de andere vliegt in een capsule in de ruimte aan zulke snelheid dat de tijd 100 x zo traag loopt ten opzichte van de aardse tijd.

Als de vliegende atoomklok op aarde terugkeert blijkt deze achter te lopen ten opzichte van de atoomklok die op aarde bleef.

Dat wil dus zeggen dat de fysische processen die de vliegende atoomklok gaande houden werkelijk vertraagd zijn.

Mijn stelling nu is de volgende:

Als een persoon zich ook in de capsule bevond, zal die bij terugkeer op de aarde dood blijken te zijn, omdat de fysische processen die er voor zorgen dat die persoon in leven blijft 100 keer vertraagd zijn verlopen, dus omdat de hartslag van die persoon 0,6 keer per aardse minuut bedroeg in plaats van 60 keer per aardse minuut.

Bent U het met deze stelling eens, en indien niet, waarom niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De vliegende atoomklok

Bent U het met deze stelling eens, en indien niet, waarom niet?
Neen, ik ben het er niet mee eens. Je zegt overigens zelf al waarom:
omdat de fysische processen die er voor zorgen dat die persoon in leven blijft 100 keer vertraagd zijn verlopen,
Die vertraging geldt voor álle processen, en levert dus geen enkel probleem. Net of je een filmpje afspeelt van iemand die over een sloot springt.

Vertraag het afspelen 10 x , en de springer zou de overkant niet meer mogen halen met die horizontale snelheid. Echter, de factor die hem naar beneden trekt, de zwaartekracht, heeft nu in het filmpje óók een 10 x zo geringe invloed. De springer haalt feilloos de overkant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De vliegende atoomklok

Bent U het met deze stelling eens, en indien niet, waarom niet?
Als ALLE processen trager gaan, bedenk dan eens een proces die uitmaakt of de tijd trager gaat.

Dit is uiteraard onmogelijk, en dus werkt het proces "kijken of je doodvalt" ook niet. Je gaat daar dus niet dood aan.

Overigens, waarom zou het menselijk lichaam een voorkeur hebben voor de aardse tijd, en niet voor de tijd op een neutronenster (die een beetje trager gaat). Hoe zou je lichaam Überhaupt weten hoe snel de tijd op aarde gaat als je op die neutronenster staat?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: De vliegende atoomklok

Überhaupt weten hoe snel de tijd op aarde gaat als je op die neutronenster staat?


Spaghettification ](*,)
Victory through technology

Berichten: 36

Re: De vliegende atoomklok

Dus als alle processen 100 x trager verlopen zullen dus ook bv. de hersenen vragen om 100x trager doorbloed te worden.

Heb ik het zo goed begrepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: De vliegende atoomklok

Geen ontwikkeling van een nieuwe theorie. Verplaatst naar Natuurkunde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: De vliegende atoomklok

Dat wil dus zeggen dat de fysische processen die de vliegende atoomklok gaande houden werkelijk vertraagd zijn.
Dus als alle processen 100 x trager verlopen zullen dus ook bv. de hersenen vragen om 100x trager doorbloed te worden. Heb ik het zo goed begrepen?
Nee, het is wartaal. De klok die jij daar kiest is een waardeloze maat voor het tempo van de lichaamsprocessen van de reiziger. De juiste klok is de klok die met hem meereist.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: De vliegende atoomklok

De eigentijd is voor beide dezelfde (is invariant voor de Lorentztransformatie die beide verbindt).
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 36

Re: De vliegende atoomklok

Nu weet ik wel dat het niet mogelijk is dat iets materieels zich verplaatst aan de lichtsnelheid (in de huidige stand van de wetenschap).

Maar stel dat dat toch zou kunnen, dan staat de tijd stil.

We spreken dan niet meer van vertraging van de processen maar van stilstand.

Mijn vraag is nu: is het niet zo dat als al mijn levensprocessen gedurende een tijdspanne van 1 miljard aardse jaren stil liggen (ik vlieg aan de lichtsnelheid) en mijn ruimteschip vertraagt weer om dan terug op de aarde te landen, dat ik dan zo dood ben als een pier?

Want mijns inziens kan er wel een verschil zijn tussen vertragende levensprocessen en gebrek aan levensprocessen.

Bovendien, zijn er nog andere bewijzen, behoudens de logica en de wiskunde, voor het feit dat vertragende processen of gebrek aan processen de dood niet tot gevolg hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: De vliegende atoomklok

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: De vliegende atoomklok

Ik denk dat wanneer men zou kunnen reizen met de lichtsnelheid of iig vrijwel de lichtsnelheid, dan zouden alle lichaamsprocessen vertraagd worden of zelfs helemaal stilgelegd. Dat is wezenlijk iets anders dan wanneer de hersenen blijvend beschadigd raken doordat er een te lange tijd geen zuurstof is aangevoerd. Het tweede is te vergelijken met een auto laten rijden zonder olie in de motor. Het stilzetten van de auto is te vergelijken met het stilleggen met onze lichaamsprocessen. Zelfs het denken wordt dan stilgelegd.

Ik begin me af te vragen waarom mensen in een ruimteschip ingevroren zouden moeten worden in een soort vrieskist terwijl het doel tegelijkrtijd is : zo snel mogelijk vliegen. Dat heeft namelijk als bijwerking dat je automatisch ingevroren wordt. ](*,)
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Berichten: 382

Re: De vliegende atoomklok

[...]
Je zal geen veranderingen merken in de situatie waarin je stilstaat of dat je een bepaalde snelheid hebt, bewegingen zijn namelijk relatief. Dat is de essentie van de relativiteitstheorie. Je zult je hooguit een beetje gek van binnen voelen...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 111

Re: De vliegende atoomklok

Je zal geen veranderingen merken in de situatie waarin je stilstaat of dat je een bepaalde snelheid hebt, bewegingen zijn namelijk relatief. Dat is de essentie van de relativiteitstheorie. Je zult je hooguit een beetje gek van binnen voelen...


hooguit word je platgedrukt door de oneindige versnelling die je nodig hebt om de lichtsnelheid te bereiken ](*,)

Reageer