Differentiaalvergelijkingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Differentiaalvergelijkingen

Geachte heer, mevrouw

Alvast mijn excuses voor mijn vage vraagstelling, wat zo dadelijk zal blijken.

Tijdens de lessen werden de volgende types differentiaalvergelijkingen behandeld: onbekende functie ontbreekt, homogene vergelijking, scheiden der veranderlijken, de algemene lineaire vergelijking van de 1e orde, de lineaire vergelijking met constante coëfficiënten en Bernouilli.

Hoe ik deze moet herkennen en oplossen is mij duidelijk geworden, wel met wat moeilijkheden.

Een volledig inzicht in deze materie ontbreek ik dus nog steeds.

Om nu tot de essentie van de zaak te komen: op het examen wordt er een oplossing gegeven van een DV en wij zouden in staat moeten kunnen zijn om de oorspronkelijke DV te kunnen geven. Meer info wil de prof hier niet over geven. Ik vraag mij nu af hoe dit in zijn werk gaat, en of dit wel kan zonder de methode te kennen die werd toegepast om de oplossing van de DV te bereken.

Hoe ga je met andere woorden van de oplossing van een DV naar de oorspronkelijke DV? Is er een algemene methode? Of heb ik eerder de vraag verkeerd begrepen en is dit m.a.w. niet mogelijk? Een voorbeeld kan ik dus niet geven, indien u er mij een zou kunnen geven zou dit ideaal zijn.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en dat iemand mij zou kunnen voorzien van een sluitend antwoord.

Ik dank u alvast voor uw tijd.

Vriendelijke groeten

Joachim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Differentiaalvergelijkingen

Probeer de prof zover te krijgen dat hij een vb geeft.

Berichten: 15

Re: Differentiaalvergelijkingen

Dat is nu net het probleem. Ik had eerder gehoopt dat er iemand was die ooit al een gelijkaardige oefening heeft voorgeschoteld gekregen.

Maar toch bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Differentiaalvergelijkingen

Ga eens na hoe je bij een gegeven d.v. de bijbehorende oplossing kunt vinden, en kijk dan eens of de gegeven oplossing te herleiden is tot een bekend soort oplossing, waarbij je de gevraagde d.v kunt vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 15

Re: Differentiaalvergelijkingen

Bedoel je met die bekende soort oplossing dat je de constante in het rechterlid plaatst en de x,y links?

Maar dan nog, op het eerste zicht zie ik niet direct in hoe het dan verder zou moeten en of er voor de verschillende types DV dan dezelfde methode kan toegepast worden.

Groeten

Joachim

Reageer