Springen naar inhoud

Nauwkeurigheid

• Log in om te kunnen reageren

edgo

edgo

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 23:51

Kan iemand mij a.u.b. enigszins helpen bij het volgende.
Ik weet dat exponentiele functies benaderd kunnen worden met behulp van polynomen maar ik weet zelfs de grote lijnen van de te volgen procedure niet. In het bijzonder dan een vraag over de te behalen nauwkeurigheid: met Windows EXCEL op een laptop kun je voor waarden van x met -1 < x < +1 met 16 decimalen werken, waarbij er soms tot 4 decimalen afvallen in verband met het ergens in de berekening overschrijden van een grenswaarde. Als ik nu een exponentiele functie heb met definitiegebied -0,125 < x < 0,125 terwijl f(x) dan voldoet aan -1 < f(x) < 1 waarbij ik met een polynoom die f(x) kan benaderen met een nauwkeurigheid van minimaal LaTeX over het hele definitiegebied, is die nauwkeurigheid dan exceptioneel groot of zoiets als mwah?
Het achterliggende probleem is dat in die polynoom zelf afgeronde waarden voorkomen die het onmogelijk maken om te constateren dat die polynoom analytisch gezien gelijk is aan de betreffende exponentiele functie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures