Neuropathie en gevoelswaarneming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Neuropathie en gevoelswaarneming

Doof, brandend, koud, prikkelend, tintelend, drukkend, mieren onder de huid, messteken. En zo zijn er nog veel meer omschrijvingen van te verkrijgen gevoelens bij zenuwletsel.

Wat zorgt ervoor dat bij de ene persoon met een (perifere) zenuwbeschadiging een branderig gevoel heeft en denkt messteken te krijgen terwijl bij een ander persoon met een zenuwbeschadiging dit meer als doof, koud en afgeknepen ervaart?

Liggen onder deze verschillende waarnemingen dan ook compleet andere processen?

Is met de gevoelswaarneming van de persoon iets te zeggen over de herkomst van de zenuwbeschadiging?

Berichten: 42

Re: Neuropathie en gevoelswaarneming

Thomson schreef:Doof, brandend, koud, prikkelend, tintelend, drukkend, mieren onder de huid, messteken. En zo zijn er nog veel meer omschrijvingen van te verkrijgen gevoelens bij zenuwletsel.

Wat zorgt ervoor dat bij de ene persoon met een (perifere) zenuwbeschadiging een branderig gevoel heeft en denkt messteken te krijgen terwijl bij een ander persoon met een zenuwbeschadiging dit meer als doof, koud en afgeknepen ervaart?

Liggen onder deze verschillende waarnemingen dan ook compleet andere processen?

Is met de gevoelswaarneming van de persoon iets te zeggen over de herkomst van de zenuwbeschadiging?
Het ervaren door een subject is een op zich zelf onverklaard fenomeen. Dat er verschillen zijn in hoe wellicht vergelijkbare ervaringen op ervaringsnivo lijkt mij dus samenhangend met het onverklaard zijn van de subjectieve ervaring op zich.

Helaas zit je bij dit soort vragen altijd met één been in de filosofie, dan is een andere manier om te zeggen: we weten het niet precies.

Berichten: 4

Re: Neuropathie en gevoelswaarneming

Zou echt alles onder de noemer perceptie weg te schrijven zijn? Wanneer wij beide een kop chocomel drinken van dezelfde temperatuur kan jij de chocomel warm noemen terwijl ik hem heet vind, toch koud zullen wij hem beide niet vinden. Waarom kan de waarneming bij zenuwschade in perceptie wel van compleet links (brandend) naar helemaal rechts (steenkoud) gaan?

Zit zenuwschade niet gekoppeld aan veranderde fysiologische processen? Kan van daar uit niet (gedeeltelijk) de verschillende gevoelswaarnemingen verklaart worden?
Dat er verschillen zijn in hoe wellicht vergelijkbare ervaringen op ervaringsnivo lijkt mij dus samenhangend met het onverklaard zijn van de subjectieve ervaring op zich.
Is hergroeperen naar aard van letsel om van daar uit op ervaringsniveau te gaan kijken een betere optie?

Berichten: 42

Re: Neuropathie en gevoelswaarneming

Thomson schreef:Zou echt alles onder de noemer perceptie weg te schrijven zijn? Wanneer wij beide een kop chocomel drinken van dezelfde temperatuur kan jij de chocomel warm noemen terwijl ik hem heet vind, toch koud zullen wij hem beide niet vinden. Waarom kan de waarneming bij zenuwschade in perceptie wel van compleet links (brandend) naar helemaal rechts (steenkoud) gaan?

Zit zenuwschade niet gekoppeld aan veranderde fysiologische processen? Kan van daar uit niet (gedeeltelijk) de verschillende gevoelswaarnemingen verklaart worden?

Is hergroeperen naar aard van letsel om van daar uit op ervaringsniveau te gaan kijken een betere optie?
Of alles weg te schrijven is naar perceptie, is een vraag die ver voorbij een exact wetenschappelijke benadering gaat. Het lijkt mij niet, maar dat is alleen op logica gebaseerd, het is niet veel meer dan een aanname.

Indien iemand niet bij bewustzijn is, dan is er ook niemand die een kop chocola warm of koud vind, net zoals je geluid niet hard of zacht vind als je slaapt. Toch word en door het brein geluid "gehoord". Maar op dat moment is er "niemand thuis". Om het maar even in Jip en Janneke taal te bespreken.

Of ervaring binnen het menselijk kenvermogen te verklaren is, is op zich een open vraag.

Uiteraard gaan gedeeltelijke veklaringen steeds verder, verder, verder - maar dat is iets anders dan het bestaan van ervaring en het hoe en waarom van ervaring kunnen verklaren.

Het lijkt mij dat als je vergelijkbare soorten letsel apart bij elkaar zet, en dan kijkt wat er anders is aan mensen die het anders ervaren, dat je dan stapje voor stapje verder komt, en waarschijnlijk zijn experts al heel ver op dit vlak.

Reageer