Springen naar inhoud

Gene flow vs genetische drift

• Log in om te kunnen reageren

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 10:32

Zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen gene flow en genetische drift?
Het heeft naar mijn weten alletwee te maken met migratie en uitwisseling van genen tussen
verschillende populaties..

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 00:41

In het kort: genetic drift is de verandering van allelfrequenties binnen een populatie in de tijd. Gene flow is de migratie van allelen tussen populaties door individuen.

Kijk eens hier: http://www.utm.edu/d...91DriftFlow.htm
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2012 - 20:25

Natuurlijke selectie kan ook worden opgevat als een verandering van allelfrequenties binnen een populatie doorheen de tijd. Genetische drift gebeurt echter random, terwijl natuurlijke selectie het gevolg is van een verhoogd reproductief succes (van individuen in een populatie) gelinkt aan bepaalde allelen.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2012 - 20:38

( Antwoord geven in eige bewoordingen is even een test voor mezelf of ik het zelf goed begrepen heb ;) )

Gene flow is als de diversiteit aan allelen (gen varianten) in de gene pool van ene populatie wordt verrijkt met allelen uit de genenpool van een andere populatie. Naast mutaties is het dus een mechanisme wat de genetische diversiteit in een populatie vergroot. (Ook meer heterozygositeit mogelijk maakt)

De gene flow is een vermenging van verschillende populaties.

---

Genetische drift is een (random) selectiemechanisme, wat kan maken dat bepaalde allelen in een gene pool steeds algemener worden ten koste van andere allelen van hetzelfde gen. Het is een mechanisme wat een effect heeft dat het juist de genetische diversiteit verkleint. (en homozygositeit vergroot.)

Genetische drift heeft het effect dat individuen binnen een populatie steeds meer op elkaar gaan lijken, en de verschillen tussen populaties juist groter worden. Het tegengestelde van vermenging, eerder een kracht die laat divergeren.

---

Natuurlijke selectie en genetische drift zijn beide selectiemechanismen, en veranderen beide de allel frequenties in een populatie, maar natuurlijke selectie is een selectie op eigenschappen en functionaliteit ervan. Selecteert dus alleen op allelen die tot expressie zijn gekomen in het fenotype. Dat kan negatieve selectie zijn als het om voor de fitness schadelijke of onvoordelige effecten zijn, of positieve selectie zijn als het effecten zijn die een evolutionair voordeel geven in de omstandigheden die er zijn en zolang die er zijn.

Genetische drift betreft ook verborgen mutaties, b.v. mutaties op recessieve allelen die niet eerder tot expressie waren gekomen in het fenotype. Door de toename van homozygositeit kunnen die mogelijk opeens wel tot expressie komen, en die gemuteerde allelen zelfs gefixeerd worden in de populatie. Het kan verandering geven in het fenotype, en die verandering mogelijk heel algemeen maken in de populatie.

Mutaties die schadelijk zijn, en die door genetische drift (->homozygositeit) opeens tot expressie komen in het fenotype, kunnen aan negatieve natuurlijke selectie onderworpen worden. Mutaties die neutraal zijn of voordelig kunnen door die negatieve natuurlijke selectie gespaard worden.

De invloed van genetische drift is het sterkst in kleine populaties, maar het krijgt ook betekenis als een populatie het leefgebied gaat vergroten, subgroepen vanuit de oorspronkelijk populatie gaan migreren en nieuwe gebieden gaan koloniseren. Range expansions. Aan het front van de expansie is er een sterke genetische drift, en de genetische drift kan verschillend zijn in verschillende richtingen van de expansie. (het hangt er natuurlijk ook een beetje van af hoe die expansie in zijn werk gaat, maar b.v. bij de verspreiding van de mensheid vanuit Afrika over de rest van de wereld heeft het een grote rol gespeeld.)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures