Springen naar inhoud

Scheiding tussen letters en cijfers

• Log in om te kunnen reageren

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 mei 2010 - 12:55

Uiteraard zijn ons getallenstelsel (0-9) & het alfabet niet uit de lucht komen vallen maar door de tijd heen gevormd. Het alfabet komt bijvoorbeeld van de grieken af en ons getallenstelsel komt uit arabie (voor de '0').

Mijn vraag is de volgende:

Is er iets bekend over wanneer de stelsel is ontstaan tussen letters en cijfers? het lijkt me logisch dat er ooit geen verschil was, dat ook cijfers bijvoorbeeld in letters werden uitgedrukt (zoals Latijn en Herbreeuws). Dit doet vermoeden dat de scheiding heeft plaatsgevonden tijdens de zogenaamde middeleeuwen. Is er meer over bekend?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 13:18

... ...en ons getallenstelsel komt uit arabie (voor de '0').

Ik heb ooit een BBC documentaire gezien over getallen en als ik het mij goed herinner komen de getallen uit India!
Een beetje zoals pasta uit ItaliŽ maar origineel uit China (remember Marco Polo)

Over de scheiding tss letters & cijfers kan ik je niets vertellen ](*,)

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 mei 2010 - 18:41

vraagje aan een moderator:

zou dit topic verplaatst kunnen worden naar subforum 'wiskunde'

ik hoop eigenlijk op wat meer respons

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2010 - 20:04

Zal best, maar over een geschiedkundig onderwerp zul je in het wiskundeforum allicht niet meer reactie krijgen. Bovendien is je vraag een beetje vreemd geformuleerd... Als je vraag is wanneer het Romeinse cijfersysteem in Europa vervangen is door het Arabische, kun je hiermee wellicht al een stukje verder.

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 mei 2010 - 21:09

mijn vraag is meer:

hoe, wanneer, op basis waarvan, is de scheiding tussen cijfers en letters ontstaan.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2010 - 22:14

Je vertrekt dus van de aanname dat er op een gegeven moment geen cijfertekens waren, maar dat alle cijfers en getallen met woorden (in letters) werden aangeduid. En dat op een gegeven moment lettertekens vervangen zijn door cijfertekens ofzo?

Ik denk niet dat het zo gegaan is... Als ik zo snel even op Wikipedia rondkijk, concludeer ik de eerste weergave van getallen turfsystemen waren. Da's eigenlijk eenvoudiger dan schrift op zich, lijkt me. De Egyptenaren hadden i.i.g. een systeem dat eigenlijk goed op turven lijkt, en zoals je weet hadden zij ook al verschillende schrijfsystemen. Door de eeuwen heen is er waarschijnlijk een evolutie geweest van logografische (hiŽrogliefen), over syllabische (zoals in het Japans) naar alfabetische (zoals het Latijn) schriftsystemen. Het Romeinse telsysteem was een modificatie van oudere telsystemen zoals het Egyptische, en de tekens voor de getallen zijn geassocieerd geraakt met tekens van het Latijnse alfabet. In de middeleeuwen zijn die dan vervangen door het Arabische nummersysteem. Over het ontstaan van namen voor getallen staat op Wikipedia dit artikel.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2010 - 12:43

Je vertrekt dus van de aanname dat er op een gegeven moment geen cijfertekens waren, maar dat alle cijfers en getallen met woorden (in letters) werden aangeduid. En dat op een gegeven moment lettertekens vervangen zijn door cijfertekens ofzo?

Ik denk niet dat het zo gegaan is... Als ik zo snel even op Wikipedia rondkijk, concludeer ik de eerste weergave van getallen turfsystemen waren. Da's eigenlijk eenvoudiger dan schrift op zich, lijkt me. De Egyptenaren hadden i.i.g. een

Dat is een behoorlijk gecompliceerde boel, aangezien de behoefte aan cijfers op diverse plaatsen en in diverse culturen ontstond (en dan nog in verschillende gradaties).
Echter de gedachte was blijkbaar niet zo onlogisch: Uit een van jouw links ypsilon in verband met het door ons gebruikt decimaal systeem:
http://en.wikipedia....ki/Number_names

10: decimal

A majority of traditional number systems are based on the decimal numeral system. Anthropologists hypothesize this may be due to humans having five digits per hand, ten in total.[6][8][9] There are many regional variations including:

* Western system: based on thousands, with variants (see English-language numerals)
* Indian system: crore, lakh (see Indian numbering system. Indian numerals)
* East Asian system: based on ten-thousands (see below)

Historically, its use was first employed by the ancient Egyptians, who invented a wholly decimal system, and later extended by the Babylonians[6] and also a system of pictorial representation, substituting letters and other reminders with symbols.[10]

Eric

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2010 - 12:52

Hť, dat had ik inderdaad niet gezien... Dat zou dan willen zeggen dat het wat heen en weer gegaan is: van puur turven naar lettertekens voor bepaalde getallen, naar aparte telsystemen, om dan bij de Romeinen terug lettertekens met de cijfertekens te gaan associŽren.

Het staat allemaal nogal verspreid op Wikipedia, misschien vindt iemand wel ergens een artikeltje dat het wat meer geÔntegreerd behandelt...

Ibuffel

Ibuffel

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 18:47

Cijfers en letters scheiden zich naar mijn idee niet zomaar.
Cijfers zijn afkomstig uit India, de nul werd naar ik geloof door de Babyloniers of Sumeriers toegevoegd, maar dat weet ik niet zeker.
De FeniciŽrs waren het eerste volk in de geschiedenis die een letterschrift ontwierpen(niet de Grieken), met behulp van 22 tekens konden ze alle belangrijke klanken opschrijven. De Grieken en Romeinen namen dit over, en zo verspreidde het zich naar alle windstreken. Deze uitvinding hield verband met de voornaamste broodwinnig van de feniciŽrs; namelijk de handel, scheepvaart en nijverheid(Midden- Oosten in een Notendop, J. van Oudheusden, 17).

De Cijfers werden gebruikt om aantallen weer te geven, de letters om welke voorwerpen het ging. Ik denk daarom ook niet dat de cijfers eerst languit werden opgeschreven. Volkeren schreven het vroeger niet uit, maar gebruikten symbolen. Ik denk ook niet dat in oudere tijden cijfers voluit geschreven werden, maar een symbool kregen. Kijk maar eens op; http://en.wikipedia....Numerical_digit en dan History. Er staat een mooi tabelletje met welke symbolen en glyphen gebruikt werden.

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 01:34

mijn vraag is meer:

hoe, wanneer, op basis waarvan, is de scheiding tussen cijfers en letters ontstaan.

Alhoewel een cijfer of getal een ander concept is als een woord en een klank, is de scheiding tussen deze slechts taalkundig. In het chinees is de voorstelling van een cijfer ook een karakter.
visionair.nl

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures