Afvuursnelheid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Afvuursnelheid bepalen

wij hebben in de les fysica een klein eindwerkje gekregen , we moeten elk iets onderzoeken.

mijn vraag is deze

"De snelheid afgevuurd door een geweer dient bepaald te worden ,gebruikmakend van een elektrische motor met gekend toerental,twee kartonnen schijven ,een meetlat, wat lijn en een gradenboog.

tracht nog een totaal andere methode te vinden om deze snelheid te bepalen. "

ik heb al gevonden dat het te maken heeft met de niet elastische botsing , en ook de opstelling van het experiment is mij duidelijk geworden

:

2 platen draaien rond aan een bepaalde frequentie , ook ziet er een bepaalde afstand tussen de 2 platen . men schiet op de platen en men heeft 2 gaatjes.

nu zou ik iets moeten doen met een of andere hoek ...

welke hoek nu juist ? en welke formules zou ik kunnen gebruiken (bij niet elastische botsing staat niet zo veel bruikbaars in ons theorie boek...)

grtz

Berichten: 473

Re: Afvuursnelheid bepalen

Mister M schreef:2 platen draaien rond aan een bepaalde frequentie , ook ziet er een bepaalde afstand tussen de 2 platen . men schiet op de platen en men heeft 2 gaatjes.

nu zou ik iets moeten doen met een of andere hoek ...

welke hoek nu juist ? en welke formules zou ik kunnen gebruiken (bij niet elastische botsing staat niet zo veel bruikbaars in ons theorie boek...)
De hoek tussen beide platen zou ik zeggen.

Ik veronderstel dat de kogel zich horizontaal van links naar rechts verplaatst.

De eerste plaat staat vertikaal, de tweede x° rechts daarvan, beide draaien met een gekende snelheid naar links (tegenwijzerzin), dus tegen de kogel in.

Uit de locatie van beide impachts, de omtreksnelheid van de platen, de afstand (lees hoek) tussen beide platen kan de kogelsnelheid berekend worden.

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

dit is hoe ik denk dat het practicum er uit ziet...
Scannen0003.jpg
Scannen0003.jpg (9.48 KiB) 519 keer bekeken
ik kan dus enkele cijfers te weten komen zoals de impactsnelheid bij 1e plaat en die bij 2de ( wrijving door 1e plaat buiten beschouwing gelaten dan) , de hoek is ook gegeven net als alle afstanden en de frequentie. nu zou ik moeten een of andere formule opstellen...

probleem is dat ik niet weet welke basis formules ik zou kunnen gebruiken bij dit probleem...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afvuursnelheid bepalen

dit is hoe ik denk dat het practicum er uit ziet...
Je plaatje is wat érg klein, ik zie niet wat je van plan bent. Ik zie ook niet of je de opmerkingen van mcs51mc begrepen hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Afvuursnelheid bepalen

dit is hoe ik denk dat het practicum er uit ziet...
Zie ik het goed dat beide platen vertikaal staan met een gekende tussenafstand en horizontaal rond draaien?

Dat is ook een mogelijkheid ](*,)

Ik ging de platen vertikaal laten ronddraaien zoals de wieken van een molen maar dan wel evenwijdig aan elkaar met een tussenafstand van x°, maar goed jouw opstelling zou ook ok moeten zijn.

Twee platen achter elkaar met tussenafstand d.

Stel dat ze niet bewegen en je schiet recht op de aslijn van de eerste plaat, waar de komt de kogel door de tweede plaat? Natuurlijk, ook in de aslijn van de tweede plaat.

Stel dat de platen nu draaien, wat zal ze gebeuren? Impact eerste plaat nog steeds in aslijn zijn maar de tweede impact zal verschoven zijn omdat gedurende de "reistijd" van de kogel tussen beide platen, de 2de plaat verschoven is tov de baan van de kogel.

Formules voor eenparige rechtlijnige beweging, eenparige cirkelvormige beweging

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

ja , op ERB en ECB heb ik ook al wat zitten denken , juist die hoek zit me niet zo goed , ik ga er morgen wat meer over nadenken ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afvuursnelheid bepalen

mister_m.png
mister_m.png (10.17 KiB) 520 keer bekeken
de twee schijven met elk een referentiestreep onder dezelfde hoek op een as gemonteerd draaien met 600 rpm = 10 rondjes per seconde = 1 rondje per 0,1 s.

Je schiet er een kogel doorheen. Naderhand vergelijk je de schijven.

Een hoeveelste deel van een rondje is de hele zaak doorgedraaid tussen het raken van de voorste schijf en het raken van de achterste schijf? Een hoeveelste deel van die 0,1 s is dat dan?
t = ... s
de afstand tussen de schijven was (bijvoorbeeld) 50 cm = 0,5 m
s = 0,5 m
dus de snelheid was dan:
v=s/t = ............
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

oke jan , ik kan jouw denk proces volgen , zou krijg ik dus de snelheid bij de achterste plaat .

maar nu kan ik toch niet zomaar mijn v invullen in een formule van ERB om aan V0 te komen ? Want dan heb ik niet eens de hoek hoeven te gebruiken...

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

aha ik heb een manier waarop er een hoek aan te pas komt

ik weet enkel de frequentie (....Hz)

f=1/T

hieruit kan ik T

w= 2pi/ T

nu heb ik omega

w= delta alfa / delta t ( nu bereken ik de hoek tussen het normale gat , en het gat bij beweging => delta alfa)

ik heb omega , dus ik vindt de verlopen tijd
Mister M schreef:oke jan , ik kan jouw denk proces volgen , zou krijg ik dus de snelheid bij de achterste plaat .

maar nu kan ik toch niet zomaar mijn v invullen in een formule van ERB om aan V0 te komen ? Want dan heb ik niet eens de hoek hoeven te gebruiken...
nevermind , er is geen groot verschil tussen v0 en v , aangezien het ERB is , en geen EVRB ;-)

post hierboven is belangrijker ](*,)

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

ik kom dus aan de formule : v= s2πf/∆α

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afvuursnelheid bepalen

ik kom dus aan de formule : v= s2πf/∆α
check. Met als enige opmerking: meet je bijvoorbeeld een hoek van 45° (¼ ;) ) dan weet je nog niet zeker of dat een hoek van 45°, van 405°, van 765° etc is. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

dat is inderdaad waar , maar ik vermoed dat bij een geweer , het nooit echt een grote hoek zal zijn ..

(tenzij de afstand tussen de 2 platen groot is natuurlijk...)

laten we in dat geval dan stellen dat we een teller op de elektromotor hebben die het aantal omwentelingen registreert ;-)

Berichten: 473

Re: Afvuursnelheid bepalen

laten we in dat geval dan stellen dat we een teller op de elektromotor hebben die het aantal omwentelingen registreert ;-)
Een teller die gestart wordt door de impact op de eerste plaat en gestopt door de impact op de tweede plaat ;)

Met een paar accellerometers moet dat te doen zijn ](*,)

Berichten: 9

Re: Afvuursnelheid bepalen

kheb dat kleine probleempje voorgelegd aan mijn fysica leerkracht , en hij zei dat dit inderdaad een klein punt is in de formule (de formule is blijkbaar juist ) maar het probleem is eigenlijk te verwerpen , omdat (zoals ik zei) de hoek grootte steeds vrij klein zal zijn .

heeft iemand een totaal andere methode om de v te bepalen ? (een tipje of zo ;-) ) ik veronderstel dat een FPS meter of iets dergelijk niet zal mogen ](*,)

een plaat met druksensoren op een bepaalde afstand en een aangekoppelde timer misschien ? die de timer stopt bij impact op de plaat ?

Berichten: 473

Re: Afvuursnelheid bepalen

Als je een snelle camera hebt kan je misschien snel wat beelden na elkaar nemen.

Wanneer je nu een meetlat op de achtergrond zet kan je de afstand afgelegd door de kogel tijdens twee (of meer) opeenvolgende beelden aflezen.

Basic is dat terug tijd (tijd tussen twee beelden) en afstand (aflezen op meetlat) en uit die twee kan je de snelheid bepalen.

Zou je niet uit de diepte van een impact in zacht materiaal de snelheid kunnen bepalen?

Stel je hebt een bak met rijstkorrels, zou er geen relatie bestaan tss diepte van de impact en kogelsnelheid?

Zacht materiaal omdat je kogel niet mag vervormen. Indien hij wel zou vervormen gaat een deel van de energie daarin verloren.

Stel je hebt een supersnelle wagen. Vanop die wagen vuur je je wapen af in tegengestelde richting van de rijrichting. Wat zal er gebeuren als wagen en kogel dezelfde snelheid hebben?

Reageer