Springen naar inhoud

Rol van hakker bij elektrisch voertuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Scofield

    Scofield


  • >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 19:40

Hallo,

ik probeer de werking van een hakker in een elektrisch voertuig te vatten. Ik weet dat ze zo worden geschakeld

WIELEN - TRANSMISSIE - MOTOR - OMVORMER - BATTERIJ

Maar voor de rest is het mij niet geheel duidelijk. Een "duty cycle" komt kijken enz. alleszins het is mij niet duideljk..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Gringo

    Gringo


  • >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 21:54

Ik ga ervan uit dat je een chopper bedoelt, een step up / step down chopper wordt gebruikt om gelijkspanning te verhogen / te verlagen.

We hebben het dan over de "OMVORMER" in jouw schakeling.

Mijn kennis van gelijkstroom motoren is niet echt groet, maar ik denk dat het veranderen van de spanning naar de motor effect zal hebben op de snelheid of het koppel.

Duty cycle bepaalt hoeveel de chopper de spanning verhoogt / verlaagt.

http://en.wikipedia....to-DC_converter
step down chopper: http://en.wikipedia..../Buck_converter
step up: http://en.wikipedia....Boost_converter

Ik ben niet zo thuis in de materie, maar hopelijk helpt dit je wat op weg. Als ik morgen nog tijd heb zou ik er wel even in kunnen duiken, maar ik twijfel er niet aan dat er hier op het forum mensen zijn die deze kennis zo paraat hebben ](*,).

#3

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2010 - 22:05

Hallo,

ik probeer de werking van een hakker in een elektrisch voertuig te vatten. Ik weet dat ze zo worden geschakeld

WIELEN - TRANSMISSIE - MOTOR - OMVORMER - BATTERIJ

Maar voor de rest is het mij niet geheel duidelijk. Een "duty cycle" komt kijken enz. alleszins het is mij niet duideljk..

Je kunt een hakker zien als een schakelaar die heel snel schakelt. Door de verhouding te nemen van de tijd dat de schakelaar aan staat, en de tijd dat ze uitstaat, krijg je de dutycycle. Hoe groter de dutycycle, hoe langer er spanning zit op je circuit.
Een motor reageert namelijk vrij traag op verandering aan spanning, en middelt dus als het ware de tijden met hoge spanning en de tijden met lage spanning uit, en reageert als het ware op de gemiddelde spanning ervan. Zo kun je dus alle spanningen instellen van 0V tot de spanning die de hakker krijgt, en werkt deze dus als een transformator voor gelijkstroom.
Dus hoe groter de dutycycle, hoe groter de spanning de motor ziet, en hoe groter de snelheid is die hij gaat proberen aan te nemen. De schakelaar moet wel snel genoeg gaan om er voor te zorgen dat de motor niet voortdurend "vertrekt en stopt".
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures