Rol van hakker bij elektrisch voertuig

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 355

Rol van hakker bij elektrisch voertuig

Hallo,

ik probeer de werking van een hakker in een elektrisch voertuig te vatten. Ik weet dat ze zo worden geschakeld

WIELEN - TRANSMISSIE - MOTOR - OMVORMER - BATTERIJ

Maar voor de rest is het mij niet geheel duidelijk. Een "duty cycle" komt kijken enz. alleszins het is mij niet duideljk..

Berichten: 171

Re: Rol van hakker bij elektrisch voertuig

Ik ga ervan uit dat je een chopper bedoelt, een step up / step down chopper wordt gebruikt om gelijkspanning te verhogen / te verlagen.

We hebben het dan over de "OMVORMER" in jouw schakeling.

Mijn kennis van gelijkstroom motoren is niet echt groet, maar ik denk dat het veranderen van de spanning naar de motor effect zal hebben op de snelheid of het koppel.

Duty cycle bepaalt hoeveel de chopper de spanning verhoogt / verlaagt.

http://en.wikipedia.org/wiki/DC-to-DC_converter

step down chopper: http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

step up: http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

Ik ben niet zo thuis in de materie, maar hopelijk helpt dit je wat op weg. Als ik morgen nog tijd heb zou ik er wel even in kunnen duiken, maar ik twijfel er niet aan dat er hier op het forum mensen zijn die deze kennis zo paraat hebben ](*,) .

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Rol van hakker bij elektrisch voertuig

Scofield schreef:Hallo,

ik probeer de werking van een hakker in een elektrisch voertuig te vatten. Ik weet dat ze zo worden geschakeld

WIELEN - TRANSMISSIE - MOTOR - OMVORMER - BATTERIJ

Maar voor de rest is het mij niet geheel duidelijk. Een "duty cycle" komt kijken enz. alleszins het is mij niet duideljk..
Je kunt een hakker zien als een schakelaar die heel snel schakelt. Door de verhouding te nemen van de tijd dat de schakelaar aan staat, en de tijd dat ze uitstaat, krijg je de dutycycle. Hoe groter de dutycycle, hoe langer er spanning zit op je circuit.

Een motor reageert namelijk vrij traag op verandering aan spanning, en middelt dus als het ware de tijden met hoge spanning en de tijden met lage spanning uit, en reageert als het ware op de gemiddelde spanning ervan. Zo kun je dus alle spanningen instellen van 0V tot de spanning die de hakker krijgt, en werkt deze dus als een transformator voor gelijkstroom.

Dus hoe groter de dutycycle, hoe groter de spanning de motor ziet, en hoe groter de snelheid is die hij gaat proberen aan te nemen. De schakelaar moet wel snel genoeg gaan om er voor te zorgen dat de motor niet voortdurend "vertrekt en stopt".
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer