Springen naar inhoud

Luchtvracht met dry ice, mag dit in een koelruimte worden geplaatst ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

SPRIET

    SPRIET


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 08:52

Ik heb het volgende probleem,

Dry Ice wordt in de luchtvracht gebruikt om goederen koel te houden,

In dit geval staat alle dry ice informatie duidelijk op de luchtvrachtbrief, deze info wordt aan de capitain, loadmaster, lader-lossers, volgende luchthaven (transit of eindbestemming) doorgegeven zodat iedereen weet dat de cargoruimten
van het vliegtuig slecht mogen worden betreden nadat alle dry ice gassen uit het toestel zijn verdwenen. Door de zwaartekracht, kun je bij opening van de cargodeur de dry ice gassen zo uit het toestel zien komen..., en kun je visueel vaststellen wanneer het veilig is om de cargoruimen binnen te gaan.

Echter, expediteurs, verpakken de vracht niet alleen met dry ice, ze plaasten soms ook een "keep cool instructie (bev. : keep cool between 2 and 8 Celsius) op hun luchtvrachtbrief. Dit houdt in dat je de vracht in een koelruimte moet plaatsen. (Soms is de vracht ook voorzien van temperatuur registratietoestellen, die in het ganse traject nagaan of die goederen inderdaad koel zijn opgeslaan)

De goederen voorzien met dry ice en een "keep cool"-instructie, worden in een koelruimte geplaatst. Staan ze daar een lange tijd, dan hopen de dry ice gassen zich in deze gesloten ruimte op en worden ze (denk ik) door de frigo-motoren nog eens rondgeslingerd.

De vraag is, hoe kun je weten wanneer het veilig is om de koelruimte te betreden? M.a.w., wanneer ben je zeker dat alle dry-gassen uit de koelruimte zijn ? Me mogen immmers niet in een zone van dry ice gassen komen, want dat betekent ook een zuurstofloos gebied...

1) je zet de frigomotoren af zodat de dry-ice gassen niet meer worden rondgeslingerd ?
2)Je laat de deur v/d koelruimte wijdt open staan zodat de gassen uit de gesloten ruimte kunnen (er is geen
hoogteverchil ..., dus ik vermoed dat er wat tijd nodig is aangezien er in dit geval de zwaartekracht iets minder invloed heeft, dan wanneer de gassen zich in het vliegtuig bevinden)
3) je verwijder je van de ingang zodat je niet in de dry-ice gassen terecht komt..
4) en je wacht ...tot...alle dry-ice gassen uit de koelruimte zijn...

M.a.w hoe kun je veilig omgaan met dry-ice goederen die zich in koelruimtes bevinden?


Dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2010 - 11:26

Dry ice / droogijs is maar vaste (bevroren) koolstofdioxide: CO2. Als dat opwarmt en verdampt wordt het gewoon weer een onzichtbaar gas. Wat je wťl ziet als je de deur open trekt is de kou die waterdamp in de omgevingslucht laat condenseren.
Hier staan percentages CO2 in de lucht met hun effecten op mensen: koolstofdioxide op wikipedia
Het gegeven dat niemand er last van heeft gehad lijkt me genoeg zeggen over de manier waarop nu wordt gewerkt, die zal wel kloppen dan. De CO2 die je lichaam zelf produceert en in je bloed/longen zit, regelt voor een groot deel de ademhalingsprikkel. Van een hogere concentratie CO2 ga je bijvoorbeeld naar adem happen en dat had je wel gemerkt ](*,)

In principe gewoon even lekker luchten en dan zou het prima moeten zijn. De enige manier om er ťcht verantwoord mee om te gaan is een apparaat meenemen dat de concentratie registreert en meten/wachten tot dat onder de MAC-waarde is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures