[stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Moderator: Rhiannon

Berichten: 369

[stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Besten,

Met alle respect (en mijn volle spijtbetuiging ten aanzien van de pas overledenen en nabestaanden van de vliegtuigramp in Tripoli), afgelopen woensdag zijn we m.i. veel te ver gegaan! Zenderprogrammering aanpassingen, Politici die hun werk stil leggen, Nationale rouw, op elke zender niets anders dan speculerende mensen (wat is er toch gebeurt?), verontwaardigde journalisten omdat er nog weinig bekend is, etc. Matthijs van Nieuwkerken die aangedaan/verontwaardigd was omdat Hugo Borst zij dat hij snel was overgegaan tot de orde van de dag en zijn verbazing uitsprak over het feit dat als er geen Nederlanders in het vliegtuig zaten het hele feit nauwelijks was uitgezonden.

We gaan mijns inzien nu toch echt een keer te ver met onze Nationale rouwprocessen. Ongetwijfeld vergroot het onze saamhorigheid, maar Nationale stille tochten om het een en ander, uitgebreide media aandacht, mensen die ontzettend aangedaan zijn ondanks het feit dat ze helemaal niet weten wat er aan de hand is en ze helemaal niet bekend zijn met de mensen om wie het gaat. We kunnen ook overdrijven.

Daarom mijn stelling, waarbij ik hoop dat iedereen met respect wil reageren op wat hij/zij vind van deze ontwikkeling en wat er eventueel aan gedaan moet worden.

Stelling:

Nederland moet ophouden met Nationale rouwprocessen!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

bartelomeus schreef:Daarom mijn stelling, waarbij ik hoop dat iedereen met respect wil reageren op wat hij/zij vind van deze ontwikkeling en wat er eventueel aan gedaan moet worden.

Stelling:

Nederland moet ophouden met Nationale rouwprocessen!
Niets en neen.

Mensen blijken nu eenmaal een behoefte te hebben aan symbolen. Zowel voor blijde, droevige als traumatische gebeurtenissen. Het klinkt misschien cynisch, maar mensen kunnen zich goed voelen op kap van een ander, en dat tegelijkertijd voor zichzelf als altruïsme of medeleven vertalen.

Dat vind je overal en op veel terreinen. Bepaalde dingen krijgen een symboolwaarde die ver de realiteit van de feiten overstijgt. Blijkbaar hebben mensen hier een behoefte aan.
Eric

Berichten: 369

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Mensen blijken nu eenmaal een behoefte te hebben aan symbolen. Zowel voor blijde, droevige als traumatische gebeurtenissen.
Toch jaag je mensen m.i. ook angst aan. Ikzelf begin namelijk al een beetje iebelig te worden van al die vliegtuigongelukken die worden uitgezonden (afgelopen woensdag werden zelfs oude vliegtuigrampen aangehaald waardoor je zelfs het idee krijgt dat het een onzeldzame en dus veel voorkomende gebeurtenis is, al moet je reëel blijven en is vliegen aardig veilig).

Hoe staat dit eigenlijk in België?

Ik vind het platleggen van de politiek een heel dramatisch besluit, ondanks het feit dat het toch jammer is van die 70 Nederlanders.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

E.Desart schreef:Mensen blijken nu eenmaal een behoefte te hebben aan symbolen. Zowel voor blijde, droevige als traumatische gebeurtenissen.

(..)

Blijkbaar hebben mensen hier een behoefte aan.
Totdat de telegraaf dat manneke in Tripoli belt uit naam van hun lezers. Een aan mij voorgeschreven interesse terwijl ik juist zou willen dat ze hem met rust laten en tijd gunnen om eerst met familie en evt. hulpverleners te praten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Toch jaag je mensen m.i. ook angst aan. Ikzelf begin namelijk al een beetje iebelig te worden van al die vliegtuigongelukken die worden uitgezonden (afgelopen woensdag werden zelfs oude vliegtuigrampen aangehaald waardoor je zelfs het idee krijgt dat het een onzeldzame en dus veel voorkomende gebeurtenis is, al moet je reëel blijven en is vliegen aardig veilig).
Angst aan jagen ? Mischien maar de mensen die nu bang zijn om te vliegen zijn waarschijnlijk vaker bang of afvragend over de veilighied geweest.
Ik vind het platleggen van de politiek een heel dramatisch besluit, ondanks het feit dat het toch jammer is van die 70 Nederlanders.
Het platleggen van de politiek is nou ook niet het slimst wat we doen maar de politiek betuigt daarmee wel ze`n respect voor de omgekomen en de nabetaande. En die laastse hebben het soms wel relatief kleine steuntje in de rug nodig om door te kunnen gaan met hun normale leven, wat nu uiteen is gesprongen.

En wat ons manneke in Tripoli vond ik ook dat de telegraaf beter had kunnen wachten met bellen. Hij had nog niet eens ze`n oom en tante gezien die er met SPOED heen zijn gereisd, en laten we het beste hopen voor hem
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

bartelomeus schreef:Toch jaag je mensen m.i. ook angst aan.

Hoe staat dit eigenlijk in België?

Ik vind het platleggen van de politiek een heel dramatisch besluit, ondanks het feit dat het toch jammer is van die 70 Nederlanders.
Ik zeg niet dat ik hier alles achter sta, ik ben hier te droog en realistisch in. Ik constateer het feit dat dingen zo zijn.

Wat reporters en media doen, inclusief politiek: in belangrijke mate inspelen op de behoefte van mensen.

Als ik hoor over 70 doden met iets dergelijks en wat hier rond gebeurt, dan denk aan de hopen andere doden ingevolge traumatische gebeurtenissen, waar geen haan naar kraait.

Belgen, Nederlanders, Amerikanen, allemaal mensen ......

Met Dutroux staat België op zijn kop, witte marsen, honderdduizenden mensen. DAT mag NOOIT meer gebeuren. Plots wordt heel het politieapparaat omgevormd en diensten gefusioneerd.

Wel den eerst gek die weer zowat doet gebeurt het weer, en er niets dat je kan doen om dit te voorkomen. Je weet met moeite wat je eigen kinderen uitspoken, laat staan een willekeurig figuur in een democratie waar privacy hoog in het vaandel staat. Met hoeveel kinderen zijn tussentijds even dramatische of traumatische dingen gebeurd waar we amper van horen?

Dat kind in de States waar discussie was over een ontvoering in functie van het hoederecht waar de ene ouder in Cuba zat en de andere in de States.

Half Amerika op zijn kop. Iedereen vond dat hij zijn oordeel of mening moest hebben en geven. Verenigingen die geld verzamelden voor advocaten, transporten, weet ik veel. De politieke, historische situatie Cuba-Amerika wordt terug in het licht gesteld.

Wel ....., in ELKE gemeente in de Westerse wereld kom je haast dagdagelijks traumatische situaties tegen ingevolge echtscheidingen en hoederecht disputen. De meeste in stille maar even echte pijn.

De 3000 doden van de twin towers hebben de geschiedenis haast veranderd. De miljoenen anderen, ongeacht de omstandigheden, tussentijds gestorven amper (een beetje karikaturaal uitgedrukt).

Ik constateer gewoon. Probeer van mensen maar eens iets anders te maken dan mensen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Ik constateer gewoon. Probeer van mensen maar eens iets anders te maken dan mensen.


Off topic: Over het algemeen vind ik dit een goede uitspraak.
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

bartelomeus schreef:Stelling:

Nederland moet ophouden met Nationale rouwprocessen!
Gewoon niet meedoen, wat maakt het jou uit of ze een "Nationale rouw" organiseren of niet? Ik veronderstel dat iedereen zelf kan beslissen of ze het nodig vinden om mee te doen of niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

..... Blijkbaar hebben mensen hier een behoefte aan.
Kan zijn, maar het maakt me een beetje wee.

De zg "reality"TV geeft het "goede" voorbeeld door uit een "reële" situatie alle emotiemomenten van een hele week in een half uurtje samen te persen, en middels geluids- en lichteffecten nog wat extra aan te dikken. De realiteit wordt zo opgeklopt tot een continu hoogtepunt, en kijkers gaan zo denken dat dat zo hoort. Gepercipieerd gebrek aan emotie in ons eigen leven maakt dat we het dus gaan zoeken, en om het maar te vinden alles wat we tegenkomen aangrijpen en opblazen tot soms ongekende proporties.

Een jongen die al drie jaar van school af is, en in die tijd nauwelijks vrienden had op school, verongelukt. Op school wordt een rouwtafel ingericht in de centrale hal. Hele groepen kinderen die de jongen zelfs nooit hebben gekend staan er collectief bij te snotteren. Want we menen dat dat normaal is.


Nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!
Alsjeblieft wel, want het is gezochte rouw, geen reële rouw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 369

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

En wat ons manneke in Tripoli vond ik ook dat de telegraaf beter had kunnen wachten met bellen. Hij had nog niet eens ze`n oom en tante gezien die er met SPOED heen zijn gereisd, en laten we het beste hopen voor hem
Ik vind dat echt een ontzettend onbeschoft van de telegraaf. Alles voor een primeur... Had ik in die positie gezeten (al kan ik me daar uberhaupt natuurlijk geen voorstelling van maken) dan had ik, makkelijker gezegd dan gedaan, spontaan de volkskrant gebeld en daar een interview mee afgenomen.

Dit zijn natuurlijk verschrikkelijke neveneffecten van onze Nationale Rouwmaatschappij.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Ik vind dat echt een ontzettend onbeschoft van de telegraaf. Alles voor een primeur... Had ik in die positie gezeten (al kan ik me daar uberhaupt natuurlijk geen voorstelling van maken) dan had ik, makkelijker gezegd dan gedaan, spontaan de volkskrant gebeld en daar een interview mee afgenomen.
Niet eens het AD ? ](*,) Maar wat ik ook niet snap waar haal je het *********** lef vandaan om zo`n jochie te bellen terwijl hij amper meer kan praten en alles is verloren. ( * = Beetje een woede uitbarsting) ;)
Dit zijn natuurlijk verschrikkelijke neveneffecten van onze Nationale Rouwmaatschappij.
Dit heeft (vind ik persoonlijk) niks met het Nationale Rouwmaatschappij te maken. Nogmaals ronduit onbeschoft van de Telegraaf. Want bij het Nationale Rouwmaatschappij stel ik me stille tochten voor of eenextra nieuws bericht over de situatie ( wat eigenlijk meer nbij het nieuws hoort. ( :) )
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 382

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Misschien ben ik nu een beetje aan het generaliseren, maar dat is eenmaal de weg hoe de telegraaf het nieuws in het licht brengt. De telegraaf is een sensatiekrant en jullie zullen zien, over 2 weken gebeurd er iets anders, dat dan in groots in het nieuws wordt gebracht. Denk maar 2 weken terug, tijdens de dodenherdenking op de dam en nu...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Misschien ben ik nu een beetje aan het generaliseren, maar dat is eenmaal de weg hoe de telegraaf het nieuws in het licht brengt. De telegraaf is een sensatiekrant en jullie zullen zien, over 2 weken gebeurd er iets anders, dat dan in groots in het nieuws wordt gebracht. Denk maar 2 weken terug, tijdens de dodenherdenking op de dam en nu...


Dat de Telegraaf een sensatiekrant is klopt maar je verwacht toch wel enig respect tegenover de familie van onze kleine vrind. En bij de dodenherdenking waren er wel slachtoffers maar geen dodelijke of levensbedrijgend. Maar ja alles voor het nieuws is het moto van de Telegraaf....
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 382

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Dat de Telegraaf een sensatiekrant is klopt maar je verwacht toch wel enig respect tegenover de familie van onze kleine vrind.
Dat mag? Uhm... Dat MOET!

Maar nu weer on-topic:
Nederland moet ophouden met Nationale rouwprocessen!
Vanuit mijn perspectief wel. Maar nieuws is nieuws. En jij wilt ook graag jouw krantje op de mat hebben liggen. En dan liever met een boel nieuws over een ongeluk dan 'komkommernieuws'. Dus afschaffen, nee! Je moet helemaal zelf weten of je uiteindelijk die artikelen leest of niet, wat de kranten schrijven dat is niet aan ons. Er is nou eenmaal persvrijheid in ons land..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 369

Re: [stelling] nederland moet ophouden met nationale rouwprocessen!

Vanuit mijn perspectief wel. Maar nieuws is nieuws. En jij wilt ook graag jouw krantje op de mat hebben liggen. En dan liever met een boel nieuws over een ongeluk dan 'komkommernieuws'. Dus afschaffen, nee! Je moet helemaal zelf weten of je uiteindelijk die artikelen leest of niet, wat de kranten schrijven dat is niet aan ons. Er is nou eenmaal persvrijheid in ons land..
Het wordt echter een ander verhaal als de zenderprogrammering ook wordt aangepast! Dan maken de omroepen dus uit waar wij naar kijken en is de enige keuze die je word gelaten om niet mee te doen de TV uitschakelen. "Komkommernieuws" kan overigens ook heel interessant zijn (denk aan wetenschappelijk nieuws, economische zaken, politiek e.d., voor velen is dat "komkommernieuws"), alleen niet voor het publiek van de telegraaf. Ikzelf zie momenteel zelfs liever een artikel over het groeien van geraniums dan, met alle respect, dat gedram van journalisten over weer een tragische ramp!

Uiteindelijk vind ik het zelfs onbeschoft (!) om op TV of in de krant je zegje te doen en je mening te ventileren over mensen die je niet kent in omstandigheden die je niet hebt meegemaakt en waar je je geen voorstelling van kunt doen! Dat is m.i. precies wat er gebeurt in de (ontwikkeling van de huidige) maatschappij! Er is op de school van dat manneke uit Tripoli zelfs een tafel ingericht voor ouders om over de ramp te praten en het leed te delen! Ramptoerisme is dat! Welk leed vraag ik me dan ook meer dan eens af (niet grof en met alle respect in achting bedoeld, maar de helft van de mensen die daar komen kennen het gezin niet eens)?

Edit: ik kan mij helemaal vinden in Jan van de Velde's reactie! Mensen ervaar alstublieft uw eigen emotie, speel deze niet omdat u denkt dat dat hoort!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer