Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Hallo iedereen,

Ik moest bij scheikunde een practicum doen , en alles is wel gelukt, maar nu loop ik even vast bij het bereken van de overmaat. Ik heb geen idee hoe ik verder moet, dus hopelijk zouden jullie kunnen helpen.

Ik heb tijdens het practicum "Bepaling van het kristalwatergehalte in kristalsoda" dus de hoeveel kristalwater berekent, wat ook wel gelukt is, maar nu is er een vraag die ook beantwoord moet worden. De vraag is: Welke stof is er in overmaat?

Ik heb helaas geen massaverhouding. Kan het ook zonder?

Het practicum ging als volgt:

Ik moest de plastic bak voor ¾ vullen met kraanwater. De maatcilinder van 100mL heb ik ook gevuld met kraanwater, en helemaal vol laten lopen d.m.v. een demiwaterspuit. Ik bracht de maatcilinder in de bak met water. In de erlenmeyer deed ik 0.79g kristalsoda, en in de injectiespuit 15 ml zoutzuur. Op de erlenmeyer zit een stop die via een rubberen slang is verbonden met de maatcilinder. De injectiespuit sloot ik aan de stop, die ik vervolgens met stapjes van 2mL leeg-spoot. Hierdoor is CO2 vrijgekomen, en via de rubberen slang naar de maatcilinder vervoerd. Toen de CO2-productie stopte, stopte ik ook de toevoer van zoutzuur. Hierna heb ik de waarnemingen gemeten.

De resultaten die ik uit de waarnemingen heb gekregen zijn als volgt:

-Het gasvolume in de maatcilinder was 80.5ml

-Het CO2 gasvolume was dus 65.5ml

En ik heb berekent dat:

-de massa van Na2CO3 uit Na2CO3•10H2O 0.288 gram was

-de massa van H20 uit Na2CO3•10H2O 0.50 gram was

Als er informatie ontbreekt moeten jullie het maar zeggen, maar volgens mij is dit alles wat ik heb.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

De vraag is: Welke stof is er in overmaat?
In dit verband lijkt dit een beetje vreemde vraag.

Als we het hebben over overmaat, dan gaat het in ieder geval om reagerende stoffen.

En nu even niet te diep nadenken als je onderstaande vragen beantwoordt, want het lijkt sterk op het intrappen van open deuren, en daarom vind ik het ook zo'n vreemde vraag in dit verband

Dus, wat reageerde er allemaal in jouw proef (reactievergelijking)?
Toen de CO2-productie stopte,
Dat is een teken dat er een van de reactanten opraakte. De vraag is, is er van andere reactant(en) nog iets over (in overmaat)? .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Ik heb zoutzuur toegevoegd aan Na2CO3•10H2O, waaruit CO2 (g) ontstond. Maar ik kan de reactievergelijking niet 100% zeker maken, want ik weet niet wat er bijvoorbeeld met de natrium en waterstof is gebeurt. Of kan ik hiermee wel een reactievergelijking maken?

Sorry voor mijn slechte scheikundige kennis, ik ben er ook niet zo'n kei in ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

google eens natriumcarbonaat en zoutzuur?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Al eens gedaan, maar toen ben ik niet veel mee opgeschoten helaas.

Nergens geven ze een exacte reactievergelijking of iets in die richting wat ik nodig heb.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

lollipop schreef:Al eens gedaan, maar toen ben ik niet veel mee opgeschoten helaas.

Nergens geven ze een exacte reactievergelijking of iets in die richting wat ik nodig heb.
Dan wordt het hóóg tijd voor onze tip van de week:
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met ](*,)
via google binnen de minuut gevonden:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...ost&p=51285

onder puntje d
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Dus Na2CO3 + 2HCl ->H2O + CO2 + 2NaCl is de reactievergelijking die ik nodig heb?

En kan ik hiermee dus zeker weten dat het echt deze reactievergelijking is?

Sorry dat ik zo moeilijk denk, waarschijnlijk heeft u wel gelijk ;)

Dank u ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

lollipop schreef:Dus Na2CO3 + 2HCl ->H2O + CO2 + 2NaCl is de reactievergelijking die ik nodig heb?

En kan ik hiermee dus zeker weten dat het echt deze reactievergelijking is?
Na2CO3 : dat is natriumcarbonaat

HCl: dat is zoutzuur.

En als je dit soort probleempjes moet oplossen zou je dt intussen moeten weten, vraag is dus waarom je twijfelt.

Als je die twee stoffen bij elkaar in een reactie vindt, dan is de kans wel erg klein dat het een verkeerde reactie zou zijn. Het enige risico dat je loopt is dat iemand een fout in die vergelijking maakt. Kwestie van een paar van die vergelijkingen vinden en met elkaar vergelijken. Voor dit soort alledaagse stofjes vind je hopen bronnen.

Maar ja, dit is een correcte vergelijking voor de reactie van natriumcarbonaat met zoutzuur.

en dan nu terug naar de vraag welke stof er in overmaat was toen de CO2-productie stopte?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Ok ik begrijp het
en dan nu terug naar de vraag welke stof er in overmaat was toen de CO2-productie stopte?
Ja graag ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Nah, zeg het dan maar......
Toen de CO2-productie stopte,
Dat is een teken dat er een van de reactanten opraakte. De vraag is, is er van andere reactant(en) nog iets over (in overmaat)? .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Na2CO3•10H2O + 2HCl ->10H2O + CO2 + 2NaCl

Massa's delen

286.2/180.2 * 0.79 = 1.3

1.3 is dus meer dan 0.79, dus is de kristalsoda in overmaat

Heb ik het zo goed gedaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

wat heb je nu door wat gedeeld en waarom?

om bijvoorbeeld 1 mol CO2-gas te produceren is er evenzo 1 mol Na2CO3 nodig, en 2 mol HCl (plus je overmaat, maar die doet er niet toe). Dat is wat je reactievergelijking je vertelt.

correct me if I'm wrong: Je ging net zolang door met HCl toevoegen tot nét nadat de CO2-productie duidelijk stopte. Dat betekent dat je onvermijdelijk teveel zoutzuur toevoegde, zoutzuur was in overmaat (en zo hoort dat ook, je moet namelijk bepalen hoeveel natriumcarbonaat je hebt; net genoeg zoutzuur, iets teveel of voor mijn part twee emmers teveel aan zoutzuur is scheikundig niet interessant, hoogstens voor het budget van het lab. Te weinig zoutzuur daarentegen is niet goed, want dan reageert alle natriumcarbonaat niet weg en doe je de bepaling voor niks. ) De beperkende factor voor de gasproductie was dus de hoeveelheid (natrium)carbonaat. Je meet een zeker aantal milliliters CO2-gas, dat reken je om naar een zekere hoeveelheid in mol CO2-gas. En nu weet je precies hoeveel mol Na2CO3 er aanwezig was in die 0.79g kristalsoda (Na2CO3·??H2O met ?? onbekende hoeveelheid kristalwater).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

(en zo hoort dat ook, je moet namelijk bepalen hoeveel natriumcarbonaat je hebt; net genoeg zoutzuur, iets teveel of voor mijn part twee emmers teveel aan zoutzuur is scheikundig niet interessant, hoogstens voor het budget van het lab. Te weinig zoutzuur daarentegen is niet goed, want dan reageert alle natriumcarbonaat niet weg en doe je de bepaling voor niks. )


Dankjewel, dit is denk ik het antwoord dat ik zocht ](*,)

Ik heb weer eens veels te moeilijk gedacht

Nogmaals bedankt meneer van de Velde!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Ik hoop dat dat zo is, want als ik zo eens terug door je vragen lees ben ik daar allerminst zeker van.
maar nu is er een vraag die ook beantwoord moet worden. De vraag is: Welke stof is er in overmaat?
Dat was de énige vraag uit je startpost.

Je op die vraag de goede kant op sturende kwamen we via de vraag wat nu eigenlijk de reactievergelijking was uiteindelijk op een beschrijving van hóe het kristalwaterpercentage te berekenen, en dát loste nu kennelijk je probleem op? ](*,)

Kortom, of je vraag was wel héél erg krom gesteld, of ze is nog steeds niet opgelost.

Neem me dan ook niet kwalijk, maar ik heb eigenlijk het vermoeden dat je nog steeds maar half beseft wat je nu eigenlijk in dat practicum gedaan hebt, en wat er de bedoeling van was.

Dus het lijkt me zinvol als je zometeen eens heel je uitwerking hier post, compleet met duidelijke redeneringen bij elke stap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Overmaat berekenen zonder massaverhouding

Hoeft niet hoor, ik vertelde mijnn docente wat u vertelde, en ze gaf me gelijk ](*,)

Dus heus, het hoeft al niet meer.

En ik heb inderdaad de vraag wat krom gesteld, sorry daarvoor

Reageer