Celdeling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Celdeling

Hallo,

ik heb een paar vraagjes die over celdeling gaan. Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen:

- Waarom vindt er vóór de celdeling altijd een kerndeling plaats?

- Wat gebeurt er met een cel in de tijd tussen twee kerndelingen?

- Welke organellen in de cel, naast de celkern, kunnen ook delen?

Vraag 1 weet ik eigenlijk wel maar het lukt me niet goed om dit duidelijk uit te leggen..

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen!

Alvast bedankt!

Berichten: 269

Re: Celdeling

Na deling van een moedercel ontstaan er 2 identieke dochtercellen waaruit je dus kan afleiden dat het volledig cytoplasma (alles behalve de celkern) moet verdubbelen/vermeerderen:

Kerndeling is een onderdeel van de celdeling en moet dus niet volledig apart beschouwd worden. Wel is het noodzakelijk dat deze deling zo goed mogelijk gebeurd (fouten worden hier best vermeden)

Celorganellen als mitochondriën en chloroplasten bevatten hun eigen DNA, kunnen dus zelf splitsen en worden willekeurig over de 2 cellen verdeeld.

De tijd tussen 2 kerndelingen kan je eenvoudig zien via een celcylus. Deze vind je bondig uitgelegd op Bioplek.org of door eens te googlen.

mvg

Berichten: 11

Re: Celdeling

biologiestudent schreef:Na deling van een moedercel ontstaan er 2 identieke dochtercellen waaruit je dus kan afleiden dat het volledig cytoplasma (alles behalve de celkern) moet verdubbelen/vermeerderen:

Kerndeling is een onderdeel van de celdeling en moet dus niet volledig apart beschouwd worden. Wel is het noodzakelijk dat deze deling zo goed mogelijk gebeurd (fouten worden hier best vermeden)

Celorganellen als mitochondriën en chloroplasten bevatten hun eigen DNA, kunnen dus zelf splitsen en worden willekeurig over de 2 cellen verdeeld.

De tijd tussen 2 kerndelingen kan je eenvoudig zien via een celcylus. Deze vind je bondig uitgelegd op Bioplek.org of door eens te googlen.

mvg
Men moet wel duidelijk aangeven of het om mitose of meiose gaat.

Reageer