Springen naar inhoud

Gat / as passingen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

velgrem1989

    velgrem1989


  • >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 15:44

stel ik heb een gat en as met nominale maat 12mm
stel ik neem een passing G7(gat) h7(as)

In dit geval is de kleinst mogelijke speling die er kan zijn 0.006mm

Als ik dan vorm en plaats toleranties voor gat en as moet kiezen , dan moet ik zeggen dat gas en as tot op 0.003 mm perfect cilindrisch moeten zijn.

De vraag is nu gewoon of dat deze redenering correct is ? Moet ik misschien ook nog met ruwheid rekening houden en moet dan eventueel de geometrische tolerantie nog iets strenger zijn ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2010 - 17:23

Verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2010 - 21:07

Hangt wat af van de toepassing.
In een productieomgeving zal wel steeds een tolerantie op de cilindriciteit gegeven worden, al was het maar ter volledigheid, maar dit wordt praktisch niet getest wegens de nodige tijd die hiervoor voorzien dient te worden.
Volgens iso zoveel is ook de tolerantie op cilindriciteit "ingebouwd" in de tolerantieklasse, dwz. indien je een as h7 vraagt kun je daaruit ook onrechtstreeks de max. afwijking op de cilindriciteit bepalen (ITxx-reeks).
Indien je enkel h7 vraagt, dan kan het stuk met go/no go gauges (ringen of hoefijzers) op een halve seconde getest worden.

Oppervlakteruwheid: indien een as dient afgewerkt te worden op een h7, heb je (even uit het hoofd) zo'n 12 mu speling (?). Dwz. ook dat de laatste productiestap op een CNC-slijpmachine afgewerkt wordt, en dan zul je zo ongeveer in de kleinste Ra-waarden vallen die er praktisch en in massaproductie behaald worden (met uitzondering van (chemisch) polijsten etc.)


PS: Normaal wordt wel voor de naaf (gat) een klasse minder nauwkeurig gevraagd dan voor de as, aangezien dit door de band door moeilijker af te werken valt. De naaf 12 mm op G7 afwerken (ik zou even de waardes moeten opzoeken), zal relatief veel tijd en geld kosten, maar zonder achtergrond ten aangaande de toepassing kan ik hier natuurlijk niet veel zinnigs op zeggen.

Veranderd door king nero, 17 mei 2010 - 21:07






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures