Gat / as passingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

Gat / as passingen

stel ik heb een gat en as met nominale maat 12mm

stel ik neem een passing G7(gat) h7(as)

In dit geval is de kleinst mogelijke speling die er kan zijn 0.006mm

Als ik dan vorm en plaats toleranties voor gat en as moet kiezen , dan moet ik zeggen dat gas en as tot op 0.003 mm perfect cilindrisch moeten zijn.

De vraag is nu gewoon of dat deze redenering correct is ? Moet ik misschien ook nog met ruwheid rekening houden en moet dan eventueel de geometrische tolerantie nog iets strenger zijn ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gat / as passingen

Verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Gat / as passingen

Hangt wat af van de toepassing.

In een productieomgeving zal wel steeds een tolerantie op de cilindriciteit gegeven worden, al was het maar ter volledigheid, maar dit wordt praktisch niet getest wegens de nodige tijd die hiervoor voorzien dient te worden.

Volgens iso zoveel is ook de tolerantie op cilindriciteit "ingebouwd" in de tolerantieklasse, dwz. indien je een as h7 vraagt kun je daaruit ook onrechtstreeks de max. afwijking op de cilindriciteit bepalen (ITxx-reeks).

Indien je enkel h7 vraagt, dan kan het stuk met go/no go gauges (ringen of hoefijzers) op een halve seconde getest worden.

Oppervlakteruwheid: indien een as dient afgewerkt te worden op een h7, heb je (even uit het hoofd) zo'n 12 mu speling (?). Dwz. ook dat de laatste productiestap op een CNC-slijpmachine afgewerkt wordt, en dan zul je zo ongeveer in de kleinste Ra-waarden vallen die er praktisch en in massaproductie behaald worden (met uitzondering van (chemisch) polijsten etc.)

PS: Normaal wordt wel voor de naaf (gat) een klasse minder nauwkeurig gevraagd dan voor de as, aangezien dit door de band door moeilijker af te werken valt. De naaf 12 mm op G7 afwerken (ik zou even de waardes moeten opzoeken), zal relatief veel tijd en geld kosten, maar zonder achtergrond ten aangaande de toepassing kan ik hier natuurlijk niet veel zinnigs op zeggen.

Reageer