Springen naar inhoud

Zuur base titratie

• Log in om te kunnen reageren

stevevdt

stevevdt

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 15:46

Beste,

Voor mij huistaak van chemie moet ik een zuur-base titratie oplossen.
Maar ik weet niet hoe ik mijn reactievgl moet bepalen.

Opgave: Titratie van een zuur met een base: Gegeven is een oplossing van 20ml 0,2 mol/l HI die getitreerd wordt met 0,1 mol/l KOH.. Je krijgt ook telkens het volume NaOH.

Hoe bepaal ik de reactievgl?

Alvast bedankt,
Steve.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2010 - 15:51

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Je bepaalt de reactievergelijking door eens goed in je boek te lezen. Dit is zo'n standaard zuur-basereactie dat je hem zonder nadenken zou moeten kunnen opschrijven. Ik zie dan ook niet goed in hoe iemand je hiermee verder zou kunnen helpen zonder direct het antwoord voor te kauwen.

Maar misschien als volgt:

Wat gebeurt er bij een zuur-basereactie? Wat is in deze reactie het zuur, en wat is de base? Wat zijn dus de reactieproducten?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

stevevdt

stevevdt

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 16:14

Dus wordt het HI + KOH => I + KOH2 ??

Of HI + KOH => KI + H2O

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 17:44

Dus wordt het HI + KOH => I + KOH2 ??

Of HI + KOH => KI + H2O

Geen van beide. KOH is een zout (kaliumhydroxide) dat in water een basische oplossing geeft, dus wat is hier het zuur en hoe reageert dat met water? Dit is iets waarvan ik vind (in navolging van Marko) dat dat als bekend kan worden verondersteld. Zo niet, dan raad ik je aan om de theorie over zuren en basen nog eens grondig door te nemen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures