Springen naar inhoud

Gezocht: leesbare wereldgeschiedenis

• Log in om te kunnen reageren

Trimus

Trimus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 17:09

Hallo,

Ik heb juist het middelbaar onderwijs achter de rug en besef dat de geschiedenis die ik gedurende 6 jaar heb geleerd niet veel voorstelt. Daarom zou ik graag van nul herbeginnen en de volledige wereldgeschiedenis lezen.
Ik heb al wat gezocht naar een passend boek maar heb dit niet echt gevonden. Meestal was het probleem dat het boek niet leesbaar was, te veel geschreven als een encyclopedie. (Hiermee bedoel ik niet te moeilijk/te technisch maar onaangenaam om er enkele uren in te lezen)
Daarom vraag ik me af of jullie me een werk/reeks kunnen aanraden?

criteria:
  • Uitgebreid en volledig
  • Zo objectief/ongekleurd mogelijk
  • Niet (te) Eurocentrisch
  • In het Nederlands of Engels
  • Vlot leesbaar
  • Chronologisch

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnnyLamb

JohnnyLamb

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 00:27

Een boek over de gehele wereldgeschiedenis? Dus van plus minus 3000 voor Christus tot nu? Of 1900-nu... De gehele wereldgeschiedenis is nog al breed en zal je niet 1 boek over vinden. Misschien moet je iets meer uitbreiden over naar wat voor soort geschiedenis je naar opzoekt bent aangezien je zegt niet te Eurocentrisch; hetgeen lastig wordt voor de periode voor de kolonisatie. Maar goed;

• (3500 b.c. - 500 c.e.) Een kennismaking met de Oude Wereld; L. de Blois en R.J. van der Spek
  • Introduction to Medieval Europe 300-1550; P. Hoppenbrouwers en W. Blockmans (informatiedichtheid is hoog, maar wel stug om er doorheen te komen)
  • A History of Modern Europe: Volume 1. From the Renaissance to the Age of Napoleon; J. Merriman (fijn en goed boek)
  • Western civilization, beyond boundaries volume II: since 1560 (heel goed en makkelijk te lezen boek; kan je uren in lezen)

Veranderd door JohnnyLamb, 15 mei 2010 - 00:30

Ibuffel

Ibuffel

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2010 - 20:47

[*]Uitgebreid en volledig
[*]Zo objectief/ongekleurd mogelijk
[*]Niet (te) Eurocentrisch
[*]In het Nederlands of Engels
[*]Vlot leesbaar
[*]Chronologisch
[/list]

Ik denk dat je met velen van je eisen problemen gaat krijgen naar het vinden van een aantal goede boeken. Voornamelijk met niet te Eurocentrisch en vlot leesbaar:).

Ik zal je een aantal tips geven, maar het is natuurlijk niet alles.
- The History of the Decline and Fall of the Roman Empire door Edward Gibbon. Een redelijk oud boek, geschreven
eind 18de eeuw, maar Gibbon schrijft wel mooi.
- History of the Modern World door Palmer, Colton en Kramer. Uitgebreid maar vereist een hoog niveau van engels.
- Er zijn nog altijd de ...Notendopseries. Wereldgeschiedenis in een notendop, Religie in een notendop, etc. Goede
samenvattingen, maar wel erg beknopt. Van meerdere auteurs.
- Republiek der Rivaliteiten door P. de Rooy. Nederlandse geschiedenis na 1813. Vind het zelf een mooi en leuk boek
om te lezen, geeft veel inzicht van het Nederland na Napoleon.
- A short history of Asia door Colin Mason. Vereist ook een hoog niveau van engels, maar is niet eurocentrisch:)

In Europa vind je naar mijn mening weinig geschiedenis die gekleurd is, omdat geschiedenis een lange tijd werd gezien als een vorm van wetenschap. De feiten draaide het om, niet om voorkeuren en ideologien. Toch is een overzicht van de wereldgeschiedenis niet zomaar te vinden. Zo wel, dan is het vaak niet volledig. Toch leuk dat je je wilt verdiepen. Succes.

anomsel

anomsel

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2010 - 13:37

Rubicon: The Last Years of the Roman Republic (2003)
Persian Fire: The First World Empire and the Battle for the West (2005)

Beide geschreven door Tom Holland en ook vertaald in het Nederlands.
Deze twee boeken heb ik zelf gelezen, hij heeft ook nog andere boeken geschreven over andere perioden.

De boeken zijn zeer uitgebreid op behoorlijk niveau geschreven, zeker boeiend om te lezen.

Ibuffel

Ibuffel

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 18:50

Je kan ook nog altijd naar enkele hoorcolleges van Maarten van Rossem luisteren. Naar mijn mening wel interessant, maar van die grapjes tussendoor wordt je wel flauw. Big Bang tot heden en Geschiedenis in het groot beschrijven zeer kort en snel de geschiedenis van de planeet. Hij richt zich dan op de belangrijke gebeurtenissen en revoluties.

Candide52

Candide52

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2010 - 10:07

Misschien heb je hier wat aan:

Grote atlas van de wereldgeschiedenis

Van de oorsprong der mensheid tot de huidige tijd, met ruim 60 kaarten

De Grote atlas van de wereldgeschiedenis blikt vanuit de eenentwintigste eeuw terug op de geschiedenis van de gehele wereld. Van archeologische ontdekkingen tot hedendaagse kwesties. Regio's en gebeurtenissen worden onder de loep genomen in fascinerende teksten, talloze illustraties en speciaal vervaardigde, kleurrijke kaarten.

Geplaatste afbeelding
Grote atlas van de wereldgeschiedenis
Kate Santon

Edit mod ypsilon: met de tags [boek] *ISBN-nummer* [/boek] Kun je automatisch een plaatje en link naar bol.com laten verschijnen. Als boeken via deze link gekocht worden, krijgt WSF een klein percentje ^_^ (meer uitleg is hier te vinden).

ezequel

ezequel

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 02:05

Ik raad je dit boek aan:

Wereldgeschiedenis - J.M. Roberts, uitgeverij TERRA
http://www.bol.com/n...8704/index.html

Hoofdstukken: prehistorie, eerste beschavingen, opkomst van de beschavingen in het oosten, Griekenland, Rome, ontstaan van de staten in Europa en het laatste deel:

Keizerrijk China, Japan en Europa aan het begin van de Renaissance.

L.Nieuwerf

L.Nieuwerf

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2010 - 14:01

Het boek volgende boek omvat denk ik wat je wil.
De hele wereldgeschiedenis is wel heel erg ruim genomen.
Het boek lijkt wel erg op wat je op de middelbare school krijgt,
maar het is wel wat breder en leuker.

Geplaatste afbeelding
Orientatie op geschiedenis

OriŽntatie op geschiedenis
Basisboek voor de vakdocent
Marcel van Riessen, Frits Rovers, Arie Wilschut
ISBN 978 90 232 4409 7

succes
](*,)

Veranderd door L.Nieuwerf, 03 oktober 2010 - 14:14

---

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures