Waterdiurese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Waterdiurese

Hoi,

Ik heb 2 vragen ivm waterdiurese.

1) Hoe zou je de vertraging in het ontstaan van diurese na inname van een grote hoeveelheid water verklaren.

2) Verwacht je dat de staat van hydratatie invloed heeft op de fysiologische reactie op inname van een grote hoeveelheid water?

Ik heb al verscheidene keren geprobeerd artikels te vinden op internet, maar zijn telkens onbereikbaar zonder inlog. Ook de boeken die ik heb, verklaren deze fenomenen niet.

Bedankt ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waterdiurese

1) Hoe zou je de vertraging in het ontstaan van diurese na inname van een grote hoeveelheid water verklaren.
Door de route die het water moet afleggen. Water komt immers niet meteen in je blaas;

- Water gaat eerst naar je darmen waar het geresorbeerd moet worden

- Dan komt het in je vaten die het naar je nieren transporteren

- Je nieren moeten dan al het water filtreren, wat ook eventjes duurt

- Dan vult je blaas zich langzaam totdat je aandrang krijgt om te plassen
2) Verwacht je dat de staat van hydratatie invloed heeft op de fysiologische reactie op inname van een grote hoeveelheid water?
Wat denk jezelf? ](*,)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: Waterdiurese

anusthesist schreef:Door de route die het water moet afleggen. Water komt immers niet meteen in je blaas;

- Water gaat eerst naar je darmen waar het geresorbeerd moet worden

- Dan komt het in je vaten die het naar je nieren transporteren

- Je nieren moeten dan al het water filtreren, wat ook eventjes duurt

- Dan vult je blaas zich langzaam totdat je aandrang krijgt om te plassen

Wat denk jezelf? ](*,)
Maar die vertraging is toch voor eender welke hoeveelheid water die je opneemt?

De vraag is nu net: je hebt erg veel gedronken in 1 keer. Je zou verwachten dat je 5 minuten later al bijna in je broek moet doen, maar dat is niet zo. De eerste keer dat je naar de wc zou moeten is na 20-30 minuten, en dan is dat nog niet veel. Het komt maar traag op gang, en vanaf het moment dat je grote hoeveelheden begint te plassen, ben je al een uur verder. Het is die vertraging dat we moeten verklaren.

Nu ik ben eens gaan redeneren, en in de nieren zit er een bepaald hormoon ADH (Anti Diuretisch Hormoon). Die hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid water dat je lichaam bevat. Heb je voldoende water, dan is er weinig ADH en dus veel water in je urine. Als je weinig water bevat, net het omgekeerde.

Dus in gewone staat, zit er sowieso een bepaalde hoeveelheid ADH in de nieren en als je plots een grote hoeveelheid water opneemt, stopt de hypothalamus inderdaad met het produceren van ADH maar die hoeveelheid ADH in de nieren verdwijnt niet plotseling. Die zal over een bepaalde periode eerst moeten verwijderd worden via de urine, maar in die tijd heb je al water terug liggen reabsorberen, waardoor de echt waterdiurese pas later op gang komt.

En dan is het antwoord op de 2e vraag inderdaad overduidelijk ;) (maar die hing een beetje af van het antwoord op de 1e vraag)

Dus nu zoek ik een beetje bevestiging voor mijn redenering, of discussie natuurlijk!

Alvast bedankt trouwens voor de reactie!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waterdiurese

Maar die vertraging is toch voor eender welke hoeveelheid water die je opneemt?


Dat klopt. In de vraag stond namelijk niet de hydratietoestand genoemd. Iemand die gedehydreerd is en héél veel drinkt zal bijvoorbeeld eenzelfde diurese kunnen hebben als iemand die goed gehydreerd is maar weinig drinkt. Vandaar dat ik daar niet op in ging en de route van het water vermeldde. De hydratietoestand is pas relevant bij vraag 2. En dat antwoord lijkt mij uitstekend, hoewel je ADH niet uitplast volgens mij. Het ADH wordt gewoon verwijderd van de ADH-afhankelijke waterkanalen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: Waterdiurese

Dat klopt. In de vraag stond namelijk niet de hydratietoestand genoemd. Iemand die gedehydreerd is en héél veel drinkt zal bijvoorbeeld eenzelfde diurese kunnen hebben als iemand die goed gehydreerd is maar weinig drinkt. Vandaar dat ik daar niet op in ging en de route van het water vermeldde. De hydratietoestand is pas relevant bij vraag 2. En dat antwoord lijkt mij uitstekend, hoewel je ADH niet uitplast volgens mij. Het ADH wordt gewoon verwijderd van de ADH-afhankelijke waterkanalen.


Sorry, ik zal de volgende keer mijn vragen zo duidelijk mogelijk stellen ](*,)

En hoe ADH verwijderd wordt, wist ik niet, daarmee dat het openstond voor discussie. Dus heel erg bedankt!

Reageer