Springen naar inhoud

Cytotoxische t-lymfocyten en b-lymfocyten

• Log in om te kunnen reageren

marianneb

marianneb

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 11:38

Ik ben me aan het voorbereiden op het examen VWO, maar het afweersysteem is me niet helemaal duidelijk.

Wat zijn nu eigenlijk het verschil tussen B-lymfocyten en cytotoxische T-lymfocyten?

Groeten van Marianne

p.s. als iemand een goede website weet waar de afweer DUIDELIJK uitgelegd wordt, dan hoor ik het graag.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2010 - 12:15

Het zijn echt totaal verschillende cellen. Lang verhaal kort dan maar?
B cellen maken antilichamen. T cellen niet.
Tc's doden cellen of induceren apoptose, B-cellen doen dat niet.

Een CD8+ T-cell heeft een TCR. Dat ding bindt aan een MHC-1 met daarop een antigen (lichaamseigen) en kan dan cellen lyseren of in apoptose laten gaan
Een plasma B-cel wordt geactiveerd door een Th en gaat dan antilichamen uitscheiden (opsonisatie, inactivatie).

Verder hebben we natuurlijk een handige zoek-functie in het forum ingebouwd zitten (midden boven aan je pagina) en die brengt je bij topics als deze en deze. Zoek even verder, misschien vind je je antwoord.
Als je een ander antwoord wil, denk ik dat je een specifiekere vraag moet stellen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 12:25

Je kunt beter vragen wat de overeenkomsten zijn, want ze zijn compleet verschillend:

T-lymfocyten (zowel CD4+ als CD8+) rijpen in de thymus i.t.t. B-lymfocyten in het beenmerg.
CD8+ T-lymfocyten binden aan een geinfecteerde cel om deze te lyseren i.t.t. B-lymfocyten die
antilichamen produceren (humoraal vs. cel gemedieerd).
T-lymfocyten (zowel CD4+ als CD8+) hebben andere membraaneiwitten dan B-lymfocyten
B-lymfocyten zijn zogenaamde antigeen-presenterende cellen die antigenen aanbieden aan T-lymfocyten om
deze te activeren
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures