Springen naar inhoud

Methotrexaat

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Jannemann_*

• Gast

Geplaatst op 15 mei 2010 - 17:49

Ik ben voor een project wat informatie aan het opzoeken over medicatie bij een aantal ziektes (Reumato´de Artritis o.a.). Het gaat puur om de bijwerkingen van de medicijnen. Hierdoor kwam ik ook te lezen over methotrexaat, waar ik hier het volgende over las:

"Andere zeldzame reacties in verband met of toegeschreven aan het gebruik van methotrexaat zijn
arthralgia/myalgia, diabetes, osteoporosis, lymfomen, vasculitis, opportunistische infecties en
plotselinge dood. Een paar gevallen van anaphylactische reacties werden gemeld.
Ook pancytopenie en plotselinge toename van het aantal rheumanoduli zijn gemeld bij patiŰnten
met rheumato´de arthritis.
Enkele gevallen van Toxische Epidermale Necrolyse zijn gemeld."

Nu is dit medicijn in verschillende doseringen in te nemen, en voor verschillende ziektes.
Het gaat hierbij alleen om de bijwerkingen in lage dosis (bij R.A. dus bijvoorbeeld). Maar bijv. de bijwerking "plotselinge dood" kan ik niet achterhalen of dit alleen voorkomt bij hoge doseringen (of bijv. dagelijks ipv wekelijks) of ook bij de standaarddoseringen die voor R.A. geschikt zijn.

Kan iemand mij informatie geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 18:21

Waarschijnlijk is die 'plotselinge dood' een treurige toevalligheid die de fabrikant moest vermelden om geen rechtszaak aan z'n broek te krijgen. Heel veel 'bijwerkingen' zijn nooit onderzocht op causaliteit. De meest controversiele is wel dat je zelfmoordneigingen kan krijgen van antidepressiva terwijl je van de onderliggende aandoening natuurlijk ook zelfmoordneigingen kan krijgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures