Hoekcontactlager

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Hoekcontactlager

Hoe komt het dat bij een hoekcontactlager er een axiale kracht ontstaat wanneer er slechts een radiale belasting optreedt?

Het heeft uiteraard iets te maken met het feit dat de kracht enkel kan doorgegeven worden volgens de contacthoek, maar ik zie niet goed wat er gebeurt.

dankuwel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Hoekcontactlager

de drie onderdelen kunnen langs elkaar glijden. De lila balk is een vaste ondergrond. Waar wil de blauwe driehoek heen?
velgrem.png
velgrem.png (4.98 KiB) 269 keer bekeken
Ik vraag me overigens af of je de juiste vraag stelt. Zo'n hoekcontactlager is volgens mij gemaakt om axiale belasting te kunnen opvangen. Niet zozeer om radiale belasting in een axiale om te zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Hoekcontactlager

Jan van de Velde schreef:de drie onderdelen kunnen langs elkaar glijden. De lila balk is een vaste ondergrond. Waar wil de blauwe driehoek heen?

Ik vraag me overigens af of je de juiste vraag stelt. Zo'n hoekcontactlager is volgens mij gemaakt om axiale belasting te kunnen opvangen. Niet zozeer om radiale belasting in een axiale om te zetten.
De driehoek gaat naar links, maar ik krijg het niet goed vertaald naar een lager. In bijgevoegde figuur oefent de as een kracht F uit op de binnenring van de lager, de kracht F1 wordt doorgegeven via de contactpunten , maar wat gebeurt er met de kracht F2?

Ja, inderdaad , het is gewoon om te kijken wat er gebeurt als je je lagers verkeerd kiest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Hoekcontactlager

De driehoek gaat naar links,
En dat betekent onmiskenbaar dat er ergens een nettokracht naar links werkt.

Dat kan alleen maar veroorzaakt worden door die verticale kracht, dus dat moet iets met die schuinte van die helling te maken hebben.

Ontbind eens wat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Hoekcontactlager

Jan van de Velde schreef:En dat betekent onmiskenbaar dat er ergens een nettokracht naar links werkt.

Dat kan alleen maar veroorzaakt worden door die verticale kracht, dus dat moet iets met die schuinte van die helling te maken hebben.

Ontbind eens wat?
Ik ben blijkbaar daarnet mijn tekening vergeten te uploaden, dus ik heb ze nu gewoon wat uitgebreid.
Bijlagen
hoek.jpg
hoek.jpg (33.56 KiB) 271 keer bekeken

Berichten: 228

Re: Hoekcontactlager

Even misschien wat meer uitleg bij de tekening:

Op de driehoek kan slechts een deel van de kracht F worden doorgegeven, Fcos(alpha) , deze kracht staat schuin en de grond kan slechts verticaal terug duwen zodat een netto horizontale kracht ontstaat.

De driehoek speelt dus in feite de rol van de kogel ? Op de binnenring oefent de as een kracht F uit, deze kracht wordt slechts gedeeltelijk(F1) doorgegeven op de kogel, die F1 komt dan via de kogel ook op de buitenring. Dus op de binnenring staat netto een horizontale kracht F2 ? en euh ... wat dan ](*,) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Hoekcontactlager

Dus op de binnenring staat netto een horizontale kracht F2 ? en euh ... wat dan ](*,) ?
nou, euh..... dan heb je toch een antwoord op je vraag? :
Hoe komt het dat bij een hoekcontactlager er een axiale kracht ontstaat wanneer er slechts een radiale belasting optreedt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Hoekcontactlager

nou, euh..... dan heb je toch een antwoord op je vraag? :
ja, misschien heb je wel gelijk dat ik mijn vraag dan wat verkeerd stel ](*,)

dit is een fenomeen dat in feite in elk hoekcontactlager optreedt, want de lasthoek (door Fa/Fr) is nooit exact gelijk aan de contacthoek. Dus is er een netto horizontale kracht, maar wat gebeurt er dan met die kracht ? ik bedoel, er is een netto kracht op de binnenring , maar , zo'n lager gaat toch niet bewegen ? wordt die kracht dan terug gegeven aan de as ? maar dan moet die kracht weer ergens anders kunnen worden opgenomen ? of gaat de binnenring misschien zodanig kantelen dat de contacthoek anders wordt ? Dat laatste is ook wat er gebeurt in groefkogellagers denk ik, maar, dat lijkt me hier niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Hoekcontactlager

Dus is er een netto horizontale kracht, maar wat gebeurt er dan met die kracht ? ik bedoel, er is een netto kracht op de binnenring , maar , zo'n lager gaat toch niet bewegen ?
je oefent de kracht uit op de binnenring, die hem via de kogel doorgeeft aan de buitenring. De hele bedoeling van lagers is om twee objecten ten opzichte van elkaar te laten draaien, zonder dat andere bewegingen mogelijk zijn. Daartoe bevestig je de ringen van zo'n lager op de een of andere wijze aan je objecten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Hoekcontactlager

je oefent de kracht uit op de binnenring, die hem via de kogel doorgeeft aan de buitenring. De hele bedoeling van lagers is om twee objecten ten opzichte van elkaar te laten draaien, zonder dat andere bewegingen mogelijk zijn. Daartoe bevestig je de ringen van zo'n lager op de een of andere wijze aan je objecten.
Maar als de kogel de kracht alleen kan doorgeven volgens zijn contactlijn, hoe wordt de rest dan doorgegeven ?

Reageer