Caffeine experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Caffeine experiment

Beste mensen van het wetenschapsforum,

Ik hier met een klein probleempje. Voor school moesten we zelf een pratica verzinnen en wat wij gedaan hebben is in een relatief korte tijd een grote hoeveelheid energiedrink achterover slaan. Nou dit is natuurlijk allemaal goed gegaan. Nu moet ik de resultaten zien te verklaren en sta ik voor een hoge muur waar ik niet over heen kom...

Het lukt me dus niet zo goed. ;)

We hebben 6 energiedrankjes geconsumeerd in 60 minuten en daarbij hartslag, bovendruk en onderdruk 70 minuten lang gemeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu vraag ik me af hoe het komt dat ongeveer bij elk ding er een grote piek is en dat het dan meestal daalt. Aangezien er wel 6 blikjes geconsumeerd zijn lijkt het me dat de hartslag heel hoog moet zijn.. Het vernauwd de bloedvaten onder andere toch?

En kan het onder andere zijn dat caffeine en taurine elkaar tegen werken qua bloeddruk? Caffeine hoort het te verhogen en taurine juist niet?

Aleksej neemt 4 keer per week 1 kop koffie.

Mark neemt regelmatig een blikje energiedrink.

Ravin neemt hoogstens 2x per week caffeine producten vaak zelfs minder.

Is het nog verstandig om bij de proefpersonen nog zoiets te doen als dit alleen dan zonder inname van caffeine? Om bepaalde dingen uit te sluiten?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Alvast bedankt. ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Caffeine experiment

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Caffeine experiment

Taurine verhoogt niet de hartslag: http://cardiovascres.oxfordjournals.org/co.../4/241.abstract

Meerdere artikelen zeggen tevens dat het niet de bloeddruk verhoogt, maar eerder verlaagt.

Caffeine kan wel leiden tot een korte stijging van hartslag en bloeddruk. Deze twee stoffen lijken elkaar dus inderdaad

tegen te werken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer