In een relatie is geven beter dan nemen – vooral voor vrouwen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

In een relatie is geven beter dan nemen

We denken vaak dat sociale relaties in het ideale geval helemaal in balans zijn; partners zouden gelijkwaardig aan elkaar moeten zijn. Maar psycholoog Ari Väänänen toont aan dat ongelijkwaardige relaties soms beter zijn voor geluk en gezondheid. Zeker voor vrouwen is het in een relatie beter om steun te geven dan te krijgen.


Lees meer ... Rijksuniversiteit Groningen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: In een relatie is geven beter dan nemen

Welke pipo heeft die titel en inleiding er tegen gesmeten? Dat is helemaal niet de conclusie uit de samenvatting van het artikel eronder, en het zou me verbazen dat het artikel zelf zo'n conclusie zou toelaten.


Steun is geen monolithisch construct: er zijn verschillende soorten steun, die op verschillende momenten een verschillende effectiviteit hebben voor degene die de steun ontvangt, en ongetwijfeld verschillende effecten hebben op degene die steun geeft ook. Geen steun krijgen is - ongeacht gender - een voorspeller voor psychische klachten, dat is al lang bekend, en dat wordt hier ook bevestigd.

Dus mannen bewijzen vrouwen een dienst als ze zich laten vertroetelen, en zelf geen poot uitsteken in huis? Nee, Väänänen waarschuwt voor al te simplistische gevolgtrekkingen.
Ja, duh... "Zich laten vertroetelen" en "gesteund worden" zijn niet hetzelfde. Daarvoor hoef je geen cursus psychologie te gaan lezen, neem er gewoon een woordenboek bij.


Ben ook benieuwd of het artikel inderdaad dezelfde eenzijdige kijk op communicatie gebruikt als in het artikel, of een realistischer circulair model gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: In een relatie is geven beter dan nemen

De titel en de inleiding zijn een kopie van de titel en de header van het persbericht van de RUG.


Of het persbericht de lading van het proefschrift dekt, kan ik niet beoordelen, het proefschrift is niet online. Op internet ben ik in elk geval nog geen bezwaar van Ari Väänänen tegen het persbericht tegengekomen, zodat ik er maar even van uit ga dat de onderzoeker instemt met hoe zijn onderzoek naar buiten wordt gebracht.


Geheel ongenuanceerd zijn titel en inleiding trouwens niet. In de titel gebruiken ze het woord vooral, en in de inleiding de woorden soms beter.


Ik zal in de gaten houden of het artikel nog online wordt gepubliceerd, en zo ja, hier een link plaatsen.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: In een relatie is geven beter dan nemen

De titel en de inleiding zijn een kopie van de titel en de header van het persbericht van de RUG.
Weet ik, 't was geen uithaal naar jou hoor. Ik had misschien moeten schrijven: "Welke pipo op de persdienst van de RUG..."


Op internet ben ik in elk geval nog geen bezwaar van Ari Väänänen tegen het persbericht tegengekomen, zodat ik er maar even van uit ga dat de onderzoeker instemt met hoe zijn onderzoek naar buiten wordt gebracht.
Of hij maalt er niet zoveel om omdat hij weet dat wetenschappelijk onderzoek praktisch zonder uitzondering wordt gesimplificeerd - en in de sociale sector vaak overgesimplificeerd.


Geheel ongenuanceerd zijn titel en inleiding trouwens niet. In de titel gebruiken ze het woord vooral, en in de inleiding de woorden soms beter.
Ik wil er geen taalspelletje van maken, maar een paar bepalingen brengen geen boel nuance aan.


Ik zal in de gaten houden of het artikel nog online wordt gepubliceerd, en zo ja, hier een link plaatsen.
'preciated ](*,)

Berichten: 389

Re: In een relatie is geven beter dan nemen

Die uitleg verklaart heel goed waarom er zoveel echtscheidingen zijn. In onze geëmancipeerde wereld waarbij de man zich vrouwelijk moet opstellen en verplicht minstens evenveel of meer steun moet geven, voelen vrouwen zich niet gelukkig. Ze krijgen dan alleen maar meer en meer steun omdat ze zich ongelukkig voelen, en dit wordt een viscieuze cirkel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: In een relatie is geven beter dan nemen

Kijk, het is dus precies dat soort conclusies dat je niet uit het artikel kunt trekken. Ik denk dat echtscheidingen vooral meer voorkomen omdat het aanvaardbaar geworden is. Vroeger bleven ongelukkige vrouwen bij hun man omdat het sociaal niet aanvaardbaar was om hem te verlaten en omdat het hen economisch onmogelijk was om op eigen benen te staan.


Het staat hoe dan ook vast dat vrouwen steun nodig hebben. Gebrek aan steun maakt ongelukkig, ongeacht sekse/gender. Alleen worden vrouwen, volgens deze studie, meer dan mannen gelukkig van steun geven.


Steun is, zoals ik al zei, een ontzettend complex gegeven, en het onderzoek ernaar levert zeer vaak dubbelzinnige resultaten op. Je kan niet op basis van één samengevat onderzoek naar de conclusie springen die je neerzet, zonder het exacte opzet, de methode, en opperationalisatie van het concept steun in het onderzoek te kennen. Je kan ontzettend veel theorietjes verzinnen die nergens op slaan op die manier.

Reageer