Science? Arts?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

Science? Arts?

Ik volg de logica niet helemaal.

Je hebt Bachelor/Master of science/arts.

Geschiedenis is dan "arts", net zoals psychologie en economie.

Met "science" zul je wiskunde, natuurkunde en dat soort dingen moeten hebben gedaan. En ik geloof zelfs dingem als econometrie.

Allemaal leuk en aardig, maar geschiedenis enzo is ook wetenschap. Kennelijk valt gamma wetenschap onder Arts? Maar dan nog snap ik naast de naam de indeling ook niet.

Waarom valt dingen als kunst, filosofie en dat soort dingen ook onder arts?

Kan iemand me misschien de logica uit leggen?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Science? Arts?

Het systeem is overgenomen uit amerika. het is een mislukte kopi, maar goed.

De 'arts' zijn ongeveer alle alfa en gamma dingetjes (economie, psychologie, sociologie, geschiedenis, letteren, de maatschappij en geesteswetenschappen dus.). De 'sciences' zijn ongeveer alle beta dingetjes (econometrie, wiskunde, scheiunde, natuurkunde, technische studies).

Ik geloof dat een BA een paar EC minder heeft dan een BSc, maar hier ben ik niet zeker van. Verder is een MA (meestal) een jaar korter dan een MSc.

In amerika is het helemaal vreemd, daar kan je ook BA's in wiskunde halen bijvoorbeeld. Daar is het ook niet zo dat alles BSc of BA is maar heb je er nog wel meer (MBA bijvoorbeeld, dat is daar gelijkwaardig aan aan andere academische opleidingen. een nederlandse MBA is daarintegen een HBO opleiding (anders zou het MA of MSc zijn)).

In nederland ben ik ook een vreemde eend in de bijt tegengekomen, de utrechtse (universiteit Utrecht) masteropleiding scientific computing. Dit is een masteropleiding van 1 jaar in wiskunde. MA lijkt me onlogisch (wiskunde behoort niet bepaald tot de Arts) en MSc ook (MSc opleidingen duren 2 jaar, 120 EC, geen 60 EC, 1 jaar, zoals deze). ik gok er dan ook op dat dit gelijkstaat aan een HBO master. Schrale troost voor mensen die deze opleiding doen: het verschil tussen MSC (Master of Scientific Computing) en MSc (Master of Science) is niet uitspreekbaar...

Re: Science? Arts?

Duidelijk. Of beter gezegd, niet duidelijk van de bedenker. :shock:

Toch vraag ik me af waarom zaken als kunst en filosofie in de zelfde container zit als geschiedenis, economie etc.

Ik acht de waarde van filosofie zeker in, maar het is toch een ander gebied dan wetenschap lijkt me?

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Science? Arts?

op dezelfde manier kan je je afvragen waarom wiskunde bij de 'sciences' zit terwijl er velen zijn die beweren dat het geen wetenschap is.

Maar voor de beleidskolonels zijn alle WO-opleidingen waar je tenminste 1 van de vakken uit N&T of N&G voor nodig hebt, een 'science' en alles waar je dat niet voor nodig hebt een 'art'. En het is ook wel lekker praktisch zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Science? Arts?

Rectificering:

Het komt niet uit Amerika, maar uit het Romeinse rijk. Zowel de USA als GB als Frankrijk als Spanje, als Italie (duh) als Griekenland.

Berichten: 93

Re: Science? Arts?

Volgens krijg je bij alle wetenschappelijke opleidingen, dus zowel natuurkunde als sociologie bijvoorbeeld, de titel Msc. Je moet hier wetenschap niet te eng zien in die zin dat ook sociale wetenschap een wetenschap is ( echt waar ). Bij filosofie krijg je de titel MA, omdat hier geen echt empirisch onderzoek plaats vindt.

Re: Science? Arts?

Nee, Alleen bij de meeste beta studies zul je "science" krijgen.

Ik zal dus bijvoorbeeld arts hebben met mijn gamma studietje (geschiedenis).

Reageer