[autotechniek]
-
- Berichten: 4.502
[autotechniek]
Er worden tegenwoordig vele merken autos met daarbij weer nmm.beperktere selectie aan automotoren gefabriceerd.
Ik kan bijv.een goedkope Koreaan kopen voor ca. 10.000 Euris met een wrs. door hunzelf gefabriceerde (4 cil.-2000 cc)motor. Dan ga ik vergelijken met bijv een MiniCooper plus een bijbehorende (door hun gefabric.4 cil.-2000cc-motor) en betaal het dubbele voor de aanschaf.
Hoeveel kwaliteitsverschil zit er bij het vergelijken van alleen de motoren,bijv in gietstalen of gietijzeren motorblok; kwaliteit van krukas,cilinders,slijpwerk etc,etc.Mogelijk wordt de versnellingsbak weer apart gemaakt/aangekocht bij bijv.Honda.GM,etc.
Ik kan bijv.een goedkope Koreaan kopen voor ca. 10.000 Euris met een wrs. door hunzelf gefabriceerde (4 cil.-2000 cc)motor. Dan ga ik vergelijken met bijv een MiniCooper plus een bijbehorende (door hun gefabric.4 cil.-2000cc-motor) en betaal het dubbele voor de aanschaf.
Hoeveel kwaliteitsverschil zit er bij het vergelijken van alleen de motoren,bijv in gietstalen of gietijzeren motorblok; kwaliteit van krukas,cilinders,slijpwerk etc,etc.Mogelijk wordt de versnellingsbak weer apart gemaakt/aangekocht bij bijv.Honda.GM,etc.
- Berichten: 6.905
Re: [autotechniek]
Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
- Berichten: 1.292
Re: [autotechniek]
Een koreaan die zelf zijn motoren ontwikkelt? Heb hier met name geen rechtstreekse informatie over, maar heb zelf wel enige ervaring in de automobielsector. Kun je de herkomst niet nagaan van de motor? misschien/waarschijnlijk een oud "design" overgekocht van een ander merk, met al dan niet enkele kleine wijzigingen (vooral in de toebehoren zoals oliekoelers, fans, alternator, sturing (sensoren + electronica), ...) aangezien dit mij logischer lijkt. Het internet blijkt dikwijls een bron van informatie, indien op gerichte plaatsen (autofora, technical review-magazines, ...) wordt gezocht.
- Berichten: 9.240
Re: [autotechniek]
Een auto is niet enkel de motor, bij lange na niet.
Sterker nog, nu, wanneer de meeste motoren toch wel zo'n 300.000 km mee gaan, zou ik zeggen dat het maar voor 5% mijn keuze beinvloed.
Sterker nog, nu, wanneer de meeste motoren toch wel zo'n 300.000 km mee gaan, zou ik zeggen dat het maar voor 5% mijn keuze beinvloed.
-
- Berichten: 4.502
Re: [autotechniek]
Mijn vraag behelst een vergelijking van motoren in goedkope en in duurdere autos,dus zuiver een technische financieele vergelijking.
Het is niet mijn bedoeling om een auto te kopen,deed dit pas vorig jaar door de aanschaf van een 6 cil.280 SL cabrio,dus ik hoop daar voorlopig mee vooruit te kunnen!
Het is niet mijn bedoeling om een auto te kopen,deed dit pas vorig jaar door de aanschaf van een 6 cil.280 SL cabrio,dus ik hoop daar voorlopig mee vooruit te kunnen!
- Berichten: 9.240
Re: [autotechniek]
Tja, dan vraag je naar informatie die moeilijk te meten is. Nogal wat geheime bedrijfsinformatie waarna je op zoek bent.
- Berichten: 1.292
Re: [autotechniek]
De herkomst van de motor is niet zo'n geheime informatie, zie skoda en seat bvb...
Waar juist deze geproduceerd en geassembleerd worden is misschien niet publiekelijk bekend, maar is gemakkelijk genoeg terug te vinden.
Alhoewel ik steeds met duitse wagens heb gereden zou ik nu evenzeer één van deze twee merken overwegen.
Wat mij wel intereseert is de herkomst van de diesel-dacia-motoren... nog nooit geen gezien met de motorkap open...
Waar juist deze geproduceerd en geassembleerd worden is misschien niet publiekelijk bekend, maar is gemakkelijk genoeg terug te vinden.
Alhoewel ik steeds met duitse wagens heb gereden zou ik nu evenzeer één van deze twee merken overwegen.
Wat mij wel intereseert is de herkomst van de diesel-dacia-motoren... nog nooit geen gezien met de motorkap open...
- Berichten: 4.220
Re: [autotechniek]
Een beetje off-topic maar die komen gewoon van Renault (dat voor 99% eigenaar is van Dacia).Wat mij wel intereseert is de herkomst van de diesel-dacia-motoren... nog nooit geen gezien met de motorkap open...
Dit is wel een mooi voorbeeld overigens. Dacia wordt over het algemeen gezien als een B-merk terwijl o.a. de (bewezen) motortechniek van Renault komt, dat weer als A-merk bekend staat. Wellicht is de motor anders afgesteld voor een (subtiel) andere vermogenscurve, brandstofverbruik, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-