Snookertafel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Snookertafel

Ik was een opgave aan het maken maar ik begrijp niet waar ik moet beginnen.

het betreft de volgende opgave

Een "snooker" tafel (van 8 meter bij 4m) met 4 balgaten (lengte 0,5m en in alle 4 de hoeken) bevat 10 ballen (elk met een diameter van 0,25 m).

deze ballen zijn als volgt geplaatst (coordinaten):

Witte Bal:

(2m,1m)

Rode Ballen

(1m,5m), (2m,5m), (3m,5m)

(1m,6m), (2m,6m), (3m,6m)

(1m,7m, (2m,7m), (3m,7m)

Afbeelding

De witte bal wordt dan met een bepaalde hoek geschoten, van 0 tot 360 graden(0 graden = noord, met de klok mee).

een bal is in het gat als tenminste de helft van de bal in het gebied van het balgat is.

Beantwoord de volgende vragen, Aannemend dat de bal geen energie verliest, dus zijn snelheid behoud:

a: In welke hoek moet je schieten om alle ballen zo snel mogelijk te potten?

b: Wat is het minimum aan contacten die de ballen moeten maken voor ze allemaal gepot zijn?

c: Bij welke schiet-hoek zal de witte bal als laatste op de tafel blijven om gepot te worden?

Berichten: 2.746

Re: Snookertafel

moet je dat analytisch oplossen? dat lijkt me zot veel werk!

Het lijkt me eerder werk voor een computer

Berichten: 26

Re: Snookertafel

honderprocent zeker analytisch

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Snookertafel

Kan je de context even schetsen? Wat is je niveau, is dit een huistaak of een eindwerk ofzo?

Berichten: 26

Re: Snookertafel

sommetje stond in een boek(niet al te moeilijk) ik doe zelf 6 vwo

antwoorden niet inbegrepen

Berichten: 55

Re: Snookertafel

Welk boek ?

En ondanks dat ik niet al teveel natuurkunde erin wil brengen, maar gaat het om totaal elastische botsingen ? Zijn de rode ballen zwaar genoeg om de witte van richting te veranderen ? Want dat komt niet helemaal uit met de aanname dat de (witte) bal geen energie verliest.

Beetje raar probleem en het lijkt me onaandoenlijk om op te lossen tenzij je zelf eigen botsingswetten gaat verzinnen.

Reageer