Sociale gravitatiewet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Sociale gravitatiewet

Beste,

Mijn examen sociologie nadert en er zijn veel mensen die mij allerleihande vragen blijven stellen, maar nu zit ik natuurlijk vast met een vraag waar blijkbaar niemand een antwoord op kan geven, en die gaat als volgt:

Is er iemand die weet wat de sociale graviatiewet precies inhoudt (cfr. sociale mobiliteit)?

De formulering in mijn handboek gaat namelijk als volgt (maar die vind ik nogal wat abstract):

De sociale gravitatiewet stelt dat het aantal verticale (inter-generationele) bewegingen, tussen de diverse beroepscategorieën, evenredig is aan het product van de omvang van de oorspronkelijke beroepscategorie, deze waartoe de vader behoort, en de omvang van de nieuwe categorie, deze waartoe de zoon behoort, en omgekeerd evenredig met de sociale afstand tussen de beide beroepscategorieën.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sociale gravitatiewet

Ik had nog niet van de sociale gravitatiewet gehoord, maar ik kan je wel uitleggen wat er in de definitie staat...
De sociale gravitatiewet stelt dat het aantal verticale (inter-generationele) bewegingen, tussen de diverse beroepscategorieën
Het gaat dus over sociale mobiliteit tussen generaties: een zoon neemt een als hoger beschouwde positie in op de sociale ladder dan zijn vader.
evenredig is aan het product van de omvang van de oorspronkelijke beroepscategorie (= deze waartoe de vader behoort) en de omvang van de nieuwe categorie (= deze waartoe de zoon behoort)
Simpeler uitgedrukt: hoeveel "hoger" op de ladder de zoon klimt, hangt af van hoe groot beide beroepscategorieën zijn. Opwaartse sociale mobiliteit is moeilijker als de hogere categorie kleiner is in omvang (bijvoorbeeld: manager worden van een multinational is moeilijker, omdat er gewoon minder nodig zijn, leraar worden is gemakkelijker omdat er meer nodig zijn).
en omgekeerd evenredig met de sociale afstand tussen de beide beroepscategorieën.
Hoe groter men het verschil tussen twee beroepen beoordeeld wordt, hoe moeilijker mobiliteit zal zijn (bijvoorbeeld: als de vader aan de band staat in een fabriek, zal het moeilijker zijn voor de zoon om architect te worden, dan om elektricien te worden).

Hoop dat dit helpt. Indien niet, geef een gil.

Noot: De voorbeelden zijn gekozen vanwege de sociale perceptie, niet omdat ik ze "hoger" of "lager" vind.

Reageer