Vraag ivm gedeelde differenties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Vraag ivm gedeelde differenties

Hallo,

Ik probeer een probleem op te lossen maar ik geraak er niet uit. (Mijn excuses als dit de verkeerde plaats is om dit te posten)

Het probleem luidt als volgt:

Er is een functie van de vorm
\(p(x) = a_0 + a_1x + a_2x² + ... +a_nx^n\)
(n is niet gekend)

p(0) = 5

p(1) = 9

p(2) = 15

p(3) = 18

Gegeven dat alle gedeelde differenties van de vierde graad 1 zijn. Bepaal
\(a_3\)
Ik dacht te redeneren als volgt:

Omdat alle gedeelde differenties van de vierde graad gelijk zijn aan elkaar wil dit zeggen dat deze gedeelde differentie de hoogstegraadscoëfficiënt is van de veelterm. Dus de veelterm is van graad 4. Je kan zo uitrekenen dat
\(a_0\)
=5 en je weet dat
\(a_4\)
=1. daarom kan je volgend stelsel opstellen waar
\(a_3\)
uit volgt:
\(\left[ \begin{array}{cccc|r}0 & 0 & 0 & 0 & 0\\ 1 & 1 & 1 & 1 & 4\\2 & 4 & 8 & 16 & 10\\3 & 9 & 27 & 81 & 13\\ \end{array} \right]\)
Nu heeft dit stelsel oneindig veel oplossingen en dit kan niet de bedoeling zijn denk ik. Klopt mijn redenering eigenlijk wel? Zo niet, waar ben ik de mist in gegaan?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag ivm gedeelde differenties

Verplaatst naar huiswerk.
Cerium schreef:Gegeven dat alle gedeelde differenties van de vierde graad 1 zijn. Bepaal
\(a_3\)
Omdat alle gedeelde differenties van de vierde graad gelijk zijn aan elkaar wil dit zeggen dat deze gedeelde differentie de hoogstegraadscoëfficiënt is van de veelterm.
Wat is een "gedeelde differenties van de vierde graad" (of van een willekeurige graad) precies? Geef de definitie eens. Misschien zit je er een graad naast, dan zou het wel uitkomen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Vraag ivm gedeelde differenties

Zie hier de definitie zoals beschreven in mijn boek.
ged_diff.pdf
(173.77 KiB) 256 keer gedownload
Is dit voldoende? Anders wordt er hier ook nog een hele uitleg gegeven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Divided_differences

Reageer