Kracht en druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Kracht en druk

Je hebt een opslagtank met diesel. De diesel gebruik je als brandstof voor een pomp. Voo r de opslagtank geldt:

A bodem = 0,25 m². Voor de diesel in de opslagtank geld: F₂ diesel =2000 N.

a. Hoe groot is P diesel op de bodem van de opslagtank?

Na verloop van tijd is het vloeistofniveau van de diesel gedaald, zodat h = 0,2 m. Voor de diesel in de opslagtank geldt: p = 845 kg/m ³. De waarde van g is 10 N/kg.

b. Hoe groot is nu p diesel op de bodem van de opslagtank?

a.)Mijn antwoord op is: 2000N : 0,25m²=8000 N/m² en mijn antwoord op vraag B. zou zijn 0,2x845x10=1690 N/m²

Maar er zit zo een groot verschil tussen , ik doe wat verkeeerd maar ik weet niet wat? Kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.

Een radeloze

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht en druk

Een radeloze
nounou, bewaar dat radeloos worden maar voor ernstiger zaken dan een natuurkunde-oefeningetje ](*,)

a) is correct (we nemen aan dat de tank een verticaal opgestelde cilinder is)

je past bekende formules toe, en dat komt dus goed

bij b) ga je geheel de mist in, je vermenigvuldigt zomaar wat willekeurige getallen.

bereken eerst het volume diesel in die tank bij dat vloeistofniveau

met behulp van de dichtheid bereken je de massa diesel

met behulp van je omrekenfactor g=10 N/kg reken je de zwaartekracht op die massa uit.

en dan heb je weer een sommetje als bij a.

een systematische aanpak zal je veel helpen in't vervolg. zie [microcursus] systematisch rekenvragen oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Kracht en druk

Jan van de Velde schreef:nounou, bewaar dat radeloos worden maar voor ernstiger zaken dan een natuurkunde-oefeningetje ](*,)

a) is correct (we nemen aan dat de tank een verticaal opgestelde cilinder is)

je past bekende formules toe, en dat komt dus goed

bij b) ga je geheel de mist in, je vermenigvuldigt zomaar wat willekeurige getallen.

bereken eerst het volume diesel in die tank bij dat vloeistofniveau

met behulp van de dichtheid bereken je de massa diesel

met behulp van je omrekenfactor g=10 N/kg reken je de zwaartekracht op die massa uit.

en dan heb je weer een sommetje als bij a.

een systematische aanpak zal je veel helpen in't vervolg. zie [microcursus] systematisch rekenvragen oplossen
Alvast bedankt, maar heb toch een vraag.....Hoe bereken ik de volume diesel en de massa want ik snap er werkelijk geen ;) van. En heb je misschien een goede site voor me zodat ik dit nog ergens op mijn gemak kan nalezen. Want ik heb nog een paar opgaven en als deze duidelijk uitgelegd wordt stap voor stap dan wordt het me misschien ook wat duidelijker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht en druk

.....Hoe bereken ik de volume diesel en de massa want ik snap er werkelijk geen ](*,) van.
Dat staat toch in je eerste post:
Voor de diesel in de opslagtank geldt: p = 845 kg/m ³.
In woorden: 1 kubieke meter diesel heeft een massa van 845 kg.

Hiermee bepaal je hoeveel volume je hebt in de beginfase, en daarmee bepaal je de hoogte.

In de eindfase is een nieuwe hoogte gegeven en die vergelijk je met de beginhoogte. De druk op de bodem is gewijzigd overeenkomstig de verhouding van de nieuwe hoogte en de oude hoogte.

Berichten: 10

Re: Kracht en druk

klazon schreef:Dat staat toch in je eerste post:

In woorden: 1 kubieke meter diesel heeft een massa van 845 kg.

Hiermee bepaal je hoeveel volume je hebt in de beginfase, en daarmee bepaal je de hoogte.

In de eindfase is een nieuwe hoogte gegeven en die vergelijk je met de beginhoogte. De druk op de bodem is gewijzigd overeenkomstig de verhouding van de nieuwe hoogte en de oude hoogte.
Het klinkt voor jou misschien allemaal logisch maar als je dit allemaal nooit gehad hebt is het echt abc.....en valt het niet mee. Dus wil ik graag een stap voor stap uitleg.

Ik heb nu gedaan 845 kg/m³ x0,2mx10N/kg. = 1690 N/m²

daarna 1690 N: 0,25m²=6760 N/m²

Is dit goed als antwoord b.???

Berichten: 7

Re: Kracht en druk

Het eerste wat je wil berekenen is de kracht die de diesel op de bodem uitoefent. Deze kracht is afkomstig van de zwaartekracht, dus F=m g

Dus we moeten de massa van de diesel kennen. Deze is eenvoudig te berekenen door
\(m= \rho V\)
. Het volume kan je berekenen want je hebt het brandstof niveau en het grondoppervlak.

Nu kan je dus de kracht op de bodem berekenen. En vanaf hier is het eigenlijk moet je gewoon terug naar vraag a kijken en op exact dezelfde manier te werk gaan.

Eigenlijk kan je het ook op een kortere manier en heb je het grondoppervlak niet nodig. Met de formule
\(p= \rho h g\)
Dit geeft helemaal hetzelfde resultaat als de bovenstaande werkwijze.

Wat je op dit moment verkeerd doet is dat je op het laatste je resultaat nog eens gaat delen door het oppervlakte. Dit moet helemaal niet meer. Aan je eenheden kan je ook al zien dat je op dat moment al een druk hebt berekend (N/m^2 = Pa)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kracht en druk

Het klinkt voor jou misschien allemaal logisch maar als je dit allemaal nooit gehad hebt is het echt abc.....en valt het niet mee. Dus wil ik graag een stap voor stap uitleg.
We kunnen ons allemaal inleven in hoe moeilijk het kan zijn om iets nieuws te leren, zeker als je door de bomen het bos even niet meer ziet. Maarrr: Jan en Klazon zijn zeer gewaardeerd leden van dit forum en doen beiden hun best jou in hun vrije tijd te helpen. Een iets vriendelijkere toon zou wel op zijn plaats zijn lijkt me ](*,)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht en druk

dolfje schreef:Dus wil ik graag een stap voor stap uitleg.

Ik heb nu gedaan 845 kg/m³ x0,2mx10N/kg. = 1690 N/m²

daarna 1690 N: 0,25m²=6760 N/m²
Bij dit soort sommetjes is het altijd handig om niet alleen met getallen te stoeien, maar ondertussen moet je tegen jezelf het verhaal vertellen wat je aan het doen bent.

Daar ga ik nu een poging toe wagen, en dan ga ik het op twee manieren benaderen.

1. Je wilt de druk weten op de bodem van de tank. Daarvoor moet je weten hoeveel kracht er op de bodem drukt. En om de kracht te weten moet je de massa kennen. Om de massa te kennen moet je het volume weten.

Dus terugredenerend: Het bodemoppervlak is 0,25 m[sup2[/sup] en de hoogte is 0,2 m. Het volume is dus 0,25 x 0,2 = 0,05 m3. De massa is 0,05 x 845 = 42,25 kg. De kracht op de bodem is dan 42,25 x 10 = 422,5N

Dat deel je door de bodemoppervlakte om de druk te krijgen, dus: 422,5/0,25 = 1690 N/m2.

Lees je dit verhaal terug, dan zie je dat er een keer is vermenigvuldigd met de bodemoppervlakte, en verderop is er weer gedeeld door diezelfde oppervlakte. Het moet dus simpeler kunnen:

2. Stel dat de bodem een oppervlakte heeft van 1 m2. De hoogte is 0,2m. Dus de inhoud is dan 0,2 m3. De massa is 0,2 x 845 = 169 kg. Dus de kracht is 169 x 10 = 1690N. aangezien we voor de bodemoppervlakte al 1 m2 hadden aangenomen is de druk dus ook 1690 N/m2.

Berichten: 10

Re: Kracht en druk

klazon schreef:Bij dit soort sommetjes is het altijd handig om niet alleen met getallen te stoeien, maar ondertussen moet je tegen jezelf het verhaal vertellen wat je aan het doen bent.

Daar ga ik nu een poging toe wagen, en dan ga ik het op twee manieren benaderen.

1. Je wilt de druk weten op de bodem van de tank. Daarvoor moet je weten hoeveel kracht er op de bodem drukt. En om de kracht te weten moet je de massa kennen. Om de massa te kennen moet je het volume weten.

Dus terugredenerend: Het bodemoppervlak is 0,25 m[sup2[/sup] en de hoogte is 0,2 m. Het volume is dus 0,25 x 0,2 = 0,05 m3. De massa is 0,05 x 845 = 42,25 kg. De kracht op de bodem is dan 42,25 x 10 = 422,5N

Dat deel je door de bodemoppervlakte om de druk te krijgen, dus: 422,5/0,25 = 1690 N/m2.

Lees je dit verhaal terug, dan zie je dat er een keer is vermenigvuldigd met de bodemoppervlakte, en verderop is er weer gedeeld door diezelfde oppervlakte. Het moet dus simpeler kunnen:

2. Stel dat de bodem een oppervlakte heeft van 1 m2. De hoogte is 0,2m. Dus de inhoud is dan 0,2 m3. De massa is 0,2 x 845 = 169 kg. Dus de kracht is 169 x 10 = 1690N. aangezien we voor de bodemoppervlakte al 1 m2 hadden aangenomen is de druk dus ook 1690 N/m2.
Bij deze wil ik mijn excuses aanbieden als ik niet zo vriendelijk overkwam,maar dat is helemaal niet mijn bedoeling geweest.

Ik ben juist blij dat er mensen zijn zoals jullie die mij kunnen helpen. Dus nogmaals sorry. Maar als ik het goed zie had ik het dus wel goed gedaan alleen heb ik 1690N weer gedeeld door 0,2 en dat moest niet? Maar waardoor is er dan zo een groot verschil tussen de waardes van antwoord A: 8000N/ m² en antwoord B: 1690 N/ m² ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht en druk

Maar waardoor is er dan zo een groot verschil tussen de waardes van antwoord A: 8000N/ m² en antwoord B: 1690 N/ m² ?
Het antwoord staat in je eerste post:

"Na verloop van tijd is het vloeistofniveau van de diesel gedaald"

Als je de getallen vergelijkt kun je concluderen dat bijna 80% van de diesel intussen is verstookt.

Je zou er nu voor jezelf nog een vraag aan kunnen toevoegen: hoe hoog stond de diesel in het begin?

Berichten: 10

Re: Kracht en druk

klazon schreef:Het antwoord staat in je eerste post:

"Na verloop van tijd is het vloeistofniveau van de diesel gedaald"

Als je de getallen vergelijkt kun je concluderen dat bijna 80% van de diesel intussen is verstookt.

Je zou er nu voor jezelf nog een vraag aan kunnen toevoegen: hoe hoog stond de diesel in het begin?
Maar weet je wat nou zo grappig is. Ik heb beide antwoorden gegeven in de eerste post bij jan van de Velde.

Maar ik raakte in de war, omdat hij zei dat antwoord op vraag a goed was maar dat mijn antwoord op vraag B fout was, en ik daar dus geheel de mist in ging. Wat ik dus ook dacht omdat er zo een groot verschil in zat. Ik ben in ieder geval blij want ik heb een hele goede uitleg gehad, en het is me in ieder geval een stuk duidelijker dus bij deze hartelijk bedankt iedereen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht en druk

een systematische aanpak zal je veel helpen in't vervolg. zie dat mijn antwoord op vraag B fout was, en ik daar dus geheel de mist in ging. Wat ik dus ook dacht omdat er zo een groot verschil in zat.
En het wás ook fout. Je kunt ook toevállig een beetje in de buurt komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer