Springen naar inhoud

Verwachting poissonverdeling

• Log in om te kunnen reageren

Heidegger

Heidegger

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2010 - 22:38

Ik kreeg een vraag op mijn tentamen, waar ik niet uitkwam en nu met mijn boeken erbij lukt het me nog niet, dus misschien dat een van jullie me de goede richting op kan helpen, ik zal erbij zetten tot waar ik het snapte.

Zij X het aantal personen dat in dit jaar een ongeluk krijgt. Zij X Poisson(2) verdeeld. Wanneer 3 of minder personen een ongeluk krijgen worden ze allen in ziekenhuis A behandeld, hetgeen 1500 euro per persoon kost. Als er 4 of meer personen een ongeluk krijgen moeten ze allemaal naar ziekenhuis B, waar de behandeling 3000 euro per persoon kost. Zij T de totale kosten in dit jaar. Bereken verwachtingswaarde E(T) exact. (Geen oneindige reeksen in je uiteindelijke antwoord).

Goed.
De verwachtingwaarde:
eerst Met 3 of minder ongelukken:

λ0/0! e -λ* 0 euro +λ1/1! e -λ*1500 euro +λ2/2! e -λ*3000 euro +λ3/3! e -λ*4500 euro
En dan natuurlijk λ=2 invullen.

En dan komt het moeilijke voor mij, dus bij 4 of meer ongelukken...
Of dit wordt een oneindige reeks (wat niet mag) of ik moet werken met de kans P[X>3]=1-(P[X=0]+...P[X=3]) en dan keer een of ander gemiddelde...?!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2010 - 07:12

Raar systeem... waar stuur je twee mensen heen die in januari een ongeluk krijgen? Maar goed:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Heidegger

Heidegger

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2010 - 20:36

Raar systeem... waar stuur je twee mensen heen die in januari een ongeluk krijgen? Maar goed:
LaTeX

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Twee mensen? Dan toch gewoon naar ziekenhuis A?
Bedankt voor je antwoord!

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2010 - 22:18

Twee mensen? Dan toch gewoon naar ziekenhuis A?

En wat als er dan in maart weer twee mensen een ongeluk krijgen? Jouw uitleg lijkt te zeggen dat alle mensen, dus ook die van januari, dan naar ziekenhuis B moeten...

Heidegger

Heidegger

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2010 - 15:56

En wat als er dan in maart weer twee mensen een ongeluk krijgen? Jouw uitleg lijkt te zeggen dat alle mensen, dus ook die van januari, dan naar ziekenhuis B moeten...

Ah zo. Scherp opgemerkt ja. Geen idee, 't is dus een vage theoretische som die in de praktijk aanpassingen in het verleden zou nodig hebben. Wiskunde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures