Gehalte caco3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

Gehalte caco3

Hallo,

Voor een PO ben ik van plan om het gehalte CaCO3 in papier te onderzoeken/bepalen:

Ik heb het volgende bedacht:

De volgende formule vond ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat

CaCO3 + 2H3O+ =>CO2 + 3H2O + Ca2+

Dus ik ben van plan om een overmaat zoutzuur 1M te laten reageren met papier om de reactie zo snel mogelijk te laten verlopen. Het gas loopt dan via een buisje door calciumwater(overmaat Ca), CO2 reageert met het calcium waardoor er CaCO3(s) wordt gevormt.

Vraag:

Hoe kan ik het CaCO3(s) uit het water halen? (=> wegen en er zit calciumionen in het water, bovendien zal niet al het gas worden opgevangen...)

Ik dacht indampen, of filtreren, of al het gas opvangen en dan wegen?

Ik ben nog erg onzeker over hoe ik het gehalte van het CaCO3 bepaal met behulp van deze methode, ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven: Deze methode of een andere methode.

Alvast bedankt!!,

Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gehalte caco3

Indampen of filteren en dan laten drogen zou moeten werken. Het gas opvangen en wegen kan je vergeten hoewel je natuurlijk wel het volume kan bepalen en daarmee rekenen.

Het zou overigens goed kunnen dat het zuur de cellulose zal hydrolyseren. Dat geeft geen CO2 maar verbruikt wel zuur (overmaat).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: Gehalte caco3

bedankt!.

Ik heb net gelezen op de site http://wetche.cmbi.ru.nl/vwo/cdrom05/jmol/dag/18.pdf

dat cellulose niet oplosbaar in water, behalve als je het kristallijnenstructuur verbreekt.

Dus met zuur kun je het verbreken, maar zijn er ook andere stoffen dat het kan verbreken?

In ieder geval, welke manieren zijn er om cellulose te verwijderen uit het papier, en hoe werkt het? Immers, papier bestaat voor het grootste gedeelte uit cellulose en de rest is vrijwel CaCO3.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gehalte caco3

Het hoeft toch niet op te lossen?

Papier pulp in water heeft voldoende contact oppervlak om te reageren lijkt me.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer