Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum dus als ik wat fout doe let er niet al te veel op.

Voor school moet ik een onderzoek doen om de reactiewarmte van zuurbasereacties te bepalen, dit telt als een SE (school examen) en ik wil dus graag alleen serieuze antwoorden.

Het onderzoek: voor het onderzoek moet ik de reactiewarmte bepalen als 1,0 mol H3O+ reageert met 1,0 mol OH- , hiervoor krijg ik 2,0 molair zoutzuur + 2,0 molair natronloog.

Verder moet ik zelf bepalen wat ik nodig heb.

Daarnaast moet ik kijken hoeveel warmte er vrijkomt als 1,0 mol HAc reageert met 1,0 mol OH- .

Hiervoor krijg ik 2.0 molair azijnzuuroplossing + 2,0 molair natronloog. Verder moet ik zelf bepalen wat ik nodig heb.

Paar vragen:

Wat is de beste manier om steeds 1 mol van elke stof te krijgen?

Welke beondigdheden zal ik nodig hebben?

Ter controle: is de reactiewarmte uit te rekenen met Q = c · m · ΔT ?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Redux schreef:Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum dus als ik wat fout doe let er niet al te veel op.

Voor school moet ik een onderzoek doen om de reactiewarmte van zuurbasereacties te bepalen, dit telt als een SE (school examen) en ik wil dus graag alleen serieuze antwoorden.
Hallo Redux, welkom op www.wetenschapsforum.nl

Ook (of misschien wel juist) van nieuwe leden verwachten we dat ze even rondkijken voor ze een vraag plaatsen. Voor dit soort vragen hebben we een apart gedeelte, Huiswerk en Practica, waar dit bericht heen is verplaatst. Voor het gehele forum geldt dat je inderdaad mag verwachten dat je serieuze antwoorden krijgt; daar hoef je niet speciaal om te vragen ](*,)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Ik kon op 1 of andere reden niet editten dus hier voglt het EDIT:

Paar vragen

Wat is de beste manier om steeds 1 mol van elke stof te krijgen, wat ik niet snap/raar vind is de hoeveelheid. Je krijgt namelijk 2,0 molair van elke stof, dit betekent toch dat er in een halve liter 1 mol van dat stofje inzit of niet? maar als dit klopt hebben we in totaal 2 liter zoutzuur, 4 liter natronloog en 2 liter azijnzuur nodig zouden hebben. Want 1 molair is toch 1 mol per liter? of haal ik nou het begrip molair met iets in de war?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Ik kon op 1 of andere reden niet editten


Dat kun je na een paar minuten inderdaad niet meer. Stel dat jij "x" zegt, en een ander gaat daar een half uur later op in en komt tot de conclusie dat het "y" is. Er ontstaan een discussie daarron en jij verandert de x vervolgens in z. De hele discussie is nu ineens niet meer te volgen.
Wat is de beste manier om steeds 1 mol van elke stof te krijgen, wat ik niet snap/raar vind is de hoeveelheid. Je krijgt namelijk 2,0 molair van elke stof, dit betekent toch dat er in een halve liter 1 mol van dat stofje inzit of niet?


ja
maar als dit klopt hebben we in totaal 2 liter zoutzuur, 4 liter natronloog en 2 liter azijnzuur nodig zouden hebben.
Euhm, 0,5 liter zoutzuur, 1 liter natronloog en 0,5 liter azijnzuur
Want 1 molair is toch 1 mol per liter?
klopt

En je hoeft natuurlijk niet met die hoeveelheden te werken. Je kunt ook met een twintigste deel van die hoeveelheden werken, zodat je de reactiewarmte van 1/20 mol met 1/20 mol bepaalt. Door dat resultaat weer met 20 te vermenigvuldigen kom je toch weer op de reactiewarmte per mol uit....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

heel erg bedankt,

ik bedoelde 2/4/2 liter omdat ik de proef 4x moest herhalen, dat was ik vergeten er bij te zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactiewarmte bepalen van zuur-basereacties

Welke benodigdheden zal ik nodig hebben?
in ieder geval een joulemeter (calorimeter)
Ter controle: is de reactiewarmte uit te rekenen met Q = c · m · ΔT ?
yep

zie ook

[microcursus] warmtecapaciteit deel 1: basisbegrippen

[microcursus] warmtecapaciteit deel 2: de rekenbladmethode
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer