Integraal oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

Integraal oefening

Hey, kan iemand me hiermee verder helpen aub ? :
\( \int_0^1 f(x)/(f(x)+f(1-x)) dx \)
= 1/2

er wordt aangegeven dat je best de substitutie y=1-x kan gebruiken , maar ik zie niet precies waarom ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

Voer de substitutie eens uit, misschien zie je het dan. Welke integraal krijg je in y?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Integraal oefening

Hey ik heb de substitutie eens geprobeerd, maar ik geraak er niet echt wijzer uit.
\( \int_0^1 -f(1-y)/(f(1-y)+f(y)) dy \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

Waar komt dat minteken vandaan? Ofwel: heb je aan de grenzen gedacht?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Integraal oefening

dat minteken bekom ik wanneer : y=1-x => y'dx=dy => (1-x)'dx=dy => -dx=dy <=> dx=-dy

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

En heb je de grenzen ook mee aangepast? Die keren ook om maar met dat minteken kan je ze weer omdraaien.

Tel dan beide integralen eens op (je weet dat de variabele maar een dummy is, hernoem eventueel terug naar x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Integraal oefening

Hoe bedoel je beide integralen optellen ? Er is toch maar één functie of kan ik deze opsplitsen in een som ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

Wat vind je nu voor de tweede integraal? Begrijp je dat het minteken weg moet?

De oorspronkelijke integraal was:
\(I = \int_0^1 {\frac{{f\left( x \right)}}{{f\left( x \right) + f\left( {1 - x} \right)}} \,\mbox{d}x} \)
Maar dan is I dus ook gelijk aan:
\(I = \int_0^1 {\frac{{f\left( {1 - y} \right)}}{{f\left( y \right) + f\left( {1 - y} \right)}}\,\mbox{d}y} = \int_0^1 {\frac{{f\left( {1 - x} \right)}}{{f\left( x \right) + f\left( {1 - x} \right)}}\,\mbox{d}x} \)
Tel beide integralen eens op (de oorspronkelijke en het rechterlid van hierboven). Wat vind je?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Integraal oefening

Als ik de integralen optel bekom ik dit , ik denk dat je het min teken in het rechterlid vergeten bent ?
\( \int_0^1 (f(x) +f(1-x))/(f(x)+f(1-x))dx \)
=
\(\int_0^1 1\)
=1-0=1

=>
\( 2\int_0^1 (f(1-x))/(f(x)+f(1-x))dx \)
=1 <=>
\( \int_0^1 (f(1-x))/(f(x)+f(1-x))dx \)
= 1/2 ?

Maar als je beide integralen optelt wordt het rechterlid toch gelijk aan 0, is het dan niet strijdig om te zeggen 1=0 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

Ik zie niet waar ik een minteken vergeten zou zijn; als je beide integralen (die gelijk zijn!) optelt, krijg je inderdaad 1. De integraal is dus 1/2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Integraal oefening

Ik denk dat je het minteken vergeten bent in het rechterlid (minteken dat er is gekomen door de substitutie, zoals ik hierboven al aangaf)en om beide te kunnen sommeren moet deze in het rechterlid toch negatief zijn. Anders moet je beide integralen van elkaar aftrekken ?

De substitutie was deze dan enkel nodig om dit minteken te kunnen bekomen?

Klopt het wat ik zeg van die strijdigheid of kun je zeggen waar ik fout zit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal oefening

Ik denk dat je het minteken vergeten bent in het rechterlid (minteken dat er is gekomen door de substitutie, zoals ik hierboven al aangaf)en om beide te kunnen sommeren moet deze in het rechterlid toch negatief zijn. Anders moet je beide integralen van elkaar aftrekken ?
Met die substitutie krijg je niet alleen een minteken, de grenzen draaien ook om (zie m'n eerder bericht; van 0 tot 1 voor x, wordt van 1 tot 0 voor y = 1-x). Die grenzen kan je echter terug omdraaien via dat minteken (dat verdwijnt dan); vandaar: zonder minteken maar met de oorspronkelijke grenzen. Er is dus geen strijdigheid: je kan beide integralen optellen, de integrand wordt 1, de nieuwe integraal (= som van beide gelijke integralen) wordt 1, dus de oorspronkelijke integraal is 1/2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer